Hirdetés

Ennek a bronzéremnek ne örüljön Nyíregyháza!

Szabolcsihír

2018.02.13. 20:46

Ennek a bronzéremnek ne örüljön Nyíregyháza!
Szabolcsihír, Fotók: Máté János

Tudja, mennyit ül a dugóban?

Hirdetés

Kiszámolta már mennyit ül a dugóban Nyíregyházán egy évben? Nem fáradjon, megmondjuk. Az INRIX közlekedéskutató vállalat ugyanis kiszámolta. A felmérésben öt kontinens 38 országa 1360 városának forgalmát vizsgálták, elsősorban a közlekedési dugókra koncentráltak.

Módszerük egyszerű: 300 millió autós mobilalkalmazásaiból gyűjtik ki az adatokat, ezeket elemezve aztán éves listát adnak ki.

Magyarországon tíz nagyobb város került be a mérésbe. Nem kis meglepetésre nem a fővárosban, hanem a szomszédvárban, Debrecenben a legrosszabb az autós közlekedés – írja a Nyugat.hu.

Míg a fővárosban évente egy teljes napot töltenek az autósok a dugókban, addig a debreceniek még többet, 25 (!) órát. Ebből a szempontból nincs nagyon lemaradva Nyíregyháza sem.

Sajnos, felfértünk a dobogóra. Az ország hetedik legnagyobb városa évi 21 órával a harmadik helyet vívta ki magának.

Hogy mindez miből adódik? Annak próbáltunk utána járni, illetve annak, hogy mit tehetünk a jobb közlekedésért.

Köztudott, hogy a Sóstói és Korányi úton a reggeli időszakban szinte lépésben haladnak a járművek, s szinte horror jelenetek zajlanak az Apáczay iskola környékén, ahol a szülők, míg gyermekeiket bekísérik az iskolába, szabálytalanul parkolják le autóikat, majd a tűzoltóság számára fenntartott fordulót használva kanyarodnak vissza.

Bordás Béla városgondnok szerint a reggeli csúcsforgalmat úgy is tudnánk csökkenteni, ha elsősorban azok, akik nem visznek gyereket iskolába, óvodába, hamarabb elindulnak otthonról – tanácsolta, emlékeztetve arra, milyen gyakran látni egyedül utazókat a kocsiban.

Sokat vár a városgondnok a tömegközlekedés modernizálásától, a nemrég érkezett, új buszoktól, illetve a dinamikusabb menetrendtől, amelytől azt reméli, többen kapnak majd kedvet ahhoz, hogy az autót tömegközlekedésre cseréljék.

Leginkább terhelt a csúcsforgalomban a Kállói út bevezető szakasza, amelyen Nyírbátor, Balkány, Kállósemjén, Nagykálló felől érkeznek a vidékiek, de itt sorakoznak a borbányaiak és a Kistelekiszőlőből dolgozni járók járművei is. Hasonlóan nagy forgalmat bonyolít a Kemecsei út, amely Ibrány, Nagyhalász felől gyűjti az autókat.

Bordás Béla szerint időben is jobban járnának a bejárók, ha váltanának 5 ezer forintért éves, megyei autópálya matricát, és a Bátor felől közleledők Nagykállónál felhajtanának az autópályára, és Nyíregyházán jönnének le róla, mert a Debreceni út négy sávja még reggel is pazarul engedi át a forgalmat. Lehet, hosszabb az út, viszont nem kell 30-szor visszakapcsolni a sebességváltót.

Nyíregyházán vezet át négy főútvonal – a 4-es, 41-es, 36-os és 38-as. A 4-es út az ország leghosszabb -33 kilométeres – főútvonala, Budapestet köti össze Záhonnyal. Éveknek kell még eltelnie, hogy elterjedjen, nem feltétlen kell bejönnie mindenkinek Nyíregyházára, ha ezen az úton mennének tovább.

A leggyorsabban a Tiszavasvári úton lehet bejutni a városba, állítja a városgondnok, aki lemérte: öt perc alatt be lehet jutni a Kertvárosból a centrumba. Ez az átépített Mező utcai csomópontnak is köszönhető. Folyamatos a haladás a 4 sávos Orosi úton is.

Nem mindig a GPS a megoldás

Sokan hagyatkoznak a GPS-re, pedig nem kellene mindig. Lehet, hogy a legrövidebb utat mutatja, ami viszont akár a legforgalmasabb is lehet. Fontos az is, hogy ne rutinból vezessünk, mert például még most is naponta többen hajtanak be a Búza térre ott, ahol egyébként 3 éve egyirányú az út – szemből. Azért sem tanácsos mindig ragaszkodni a megszokott útvonalhoz, mert járhatunk úgy, mint a hétfő esti nagy balesetnél, Nyírtelek közelében. Sokan várakoztak inkább 3 órán át a helyszínelés ideje alatt, holott rövid kerülővel már jóval hamarabb otthon lehettek volna.

Nagyon terhelt a Tokaji út. Mióta átadták a kerékpárutat, sok nyírteleki váltott két kerékre, és ők mondják: míg biciklivel 10 perc alatt beérnek a városba, addig kocsival ez 25 perc. A kerékpárút-hálózat kiépülése egyébként a városban másutt is sokat segít a közlekedőknek. Minél többen pattannak bringára, annál kevesebben pöfögnek a forgalomban.

A belvárosi dugó következménye lehet annak is, hogy nem vagyunk kellőképpen rugalmasak mi, vezetők. Sokan akkor kezdik keresni az 1-est, amikor látják, hogy zöldre vált a lámpa, és már indulni kellene, így aztán kevesebben jutnak át egy-egy kereszteződésen.

A buszon

Panaszkodnak a buszsofőrök, hogy hiába jeleznek, nem engedik ki őket a megállóból, holott egy-egy buszon 100-150 ember igyekezne a munkába, vonathoz. Állítólag ezért van az, hogy időnként jelzés nélkül vágnak ki a buszöbölből, amivel viszont a frászt hozzák az éppen közeledő jármű vezetőjére…

Egy neve elhallgatását kérő buszsofőr elmondta: jelentős javulást érnénk el a városban, ha végre sikerülne összehangolni a közlekedési lámpákat. Sokszor épp emiatt torlódnak a járművek, ami egyrészt pazarlás az üzemanyaggal, másrészt a levegő minőségét is rontja a kipufogókon kiokádott füstgáz. Magyarul, környezetvédelmi okok miatt is fontos lenne a közlekedési szakembereknek lépni ebben a kérdésben is.

 

Hirdetés

Hozzászólás

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés