Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mit tehetünk, hogy ne üljünk órákat a nyíregyházi dugóban?

| 2018. 02. 23. | 15:50:00
Olvasóink ötleteit is várjuk.
Mit tehetünk, hogy ne üljünk órákat a nyíregyházi dugóban?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egy nemrégiben közzétett statisztika szerint évente közel egy napot áldozunk életünkből arra, hogy nyíregyházi dugókban vesztegeljünk. Ezzel az adattal harmadik helyen állunk az országban, csak Budapest (24 óra) és a listavezető Debrecen (25) előz meg minket.

Korábban már foglalkoztunk a témával, de nyilván sokaknak megfordult a fejében, mit tehetünk azért, hogy az évi 21 órás várakozást valamennyire csökkentsük.

A Korányi mindent visz

Egy olyan szakember segítségét kértük ehhez, aki nagyon jól ismeri Nyíregyházát, tudja, melyek úthálózatunk neuralgikus pontjai, hol történik a legtöbb baleset. Tar Béla gépjármű szakoktatót, nyugalmazott rendőrt, közlekedési helyszínelőt kértük, segítsen tanácsokkal az utakon.

Abban valószínűleg mindenki egyetért, hogy Nyíregyháza legforgalmasabb útja a Korányi és a Sóstói út. Előbbi gyűjtőút, ez vezeti be a Nagyhalász, Ibrány, Kemecse felől érkező forgalmat. Utóbbin viszont az egyetem és a közeli iskolák, óvodák miatt torlódnak a járművek.

Gyalogosok réme

Két olyan kereszteződés található a Sóstói úton, amelyen TOP-listás a balesetek számát illetően. Főként gyalogosgázolás történik ezekben a kereszteződésekben, miközben zebrák védenék a gyalogosokat. Ez a kettő a Garibaldi és a Stadion utcai csomópont. Régi nyíregyháziak bizonyára emlékeznek rá, hogy már a hetvenes években a legveszélyesebb kereszteződések közé sorolták a Stadion utcait, s már akkor felmerült, hogy lámpát kellene oda tenni a sok baleset elkerülése érdekében. Ehelyett a kanyarodási szabályokat változtatták, változtatják meg időnként.

Pedig, mint Tar Béla is megerősítette, mindkét kereszteződésben indokolt lenne legalább egy nyomógombos jelzőlámpa. Az egyetem, az óvoda, a közeli iskolák és a stadion miatt mindkét helyen több figyelmet érdemelnének a gyalogosok.

A Korányi körforgalom megépítése nagyot lendített a környék közlekedésén, viszont meg kellene tanulnunk a körforgalomban közlekedni is. Ami amúgy nem jellemző a hazai közlekedésben, elkezdtek udvariaskodni(!) a sofőrök a körforgalomban.

 

Ez nagyon veszélyes – mondja felvetésünkre Tar Béla. Aki a körforgalomban az udvariaskodó mögött halad, ugyanis arra számít, hogy az előtte lévő menni fog. Ha valaki már bent van a körforgalomban, akkor ne álljon meg – hacsak valami miatt nem kényszerül erre.

Cipzár-elv

Tar Béla szerint nyugodtan érvényesülhetne a cipzár-elv a körforgalomnál is, a jobbról érkezőnek elsőbbséget adva – egy innen, egy onnan hajthatna be a csomópontba, és nem torlódnának fel a várakozók a Jósaváros vagy Sóstóhegy felé.

Ha már a körforgalomnál tartunk: nagyon fontos a megfelelő sebesség megválasztása. Az Örökösföldön két olyan körforgalom is van, amelybe szinte lassítás nélkül be lehet(ne) hajtani, csakhogy nagyon könnyen ki is lehet sodródni, főleg esős, havas időben, nagy veszélybe sodorjuk ezzel a zebránál várakozó gyalogosokat.

Ilyen nincs (másutt)

Ugyan nem ismerünk ilyen összehasonlítást, de talán a világ legviccesebb körforgalmai között TOP-listás lenne a Szent István utcai. Aki először jár erre, teljesen elbizonytalanodik, merről is kell behajtania, és hol mehet ki. Tar Béla szerint egyszerűen meg kellene változtatni a kötelező haladási irányt a Szent István és az Eötös utcán, vagyis a kórház felől egyenesen lehetne menni a Szent István utcán a város felé, vissza pedig az Eötvös utcán.

Nem egy karambol történt ennél a körforgalomnál, Tar Béla helyszínelt itt balesetnél. Aki a GPS-re hagyatkozik, könnyen találhatja magát forgalommal szemben, a Szent István utcában, ha az Inczédy sor vagy a kórház felől jön.

Megoldásért kiált a sávház

Miután az egészségügyi főiskolánál végre megszűnt a „telizöld”, biztonságosabbá vált a kereszteződés. Nem mondható el ugyanez a Zrínyi Ilona utca-Országzászló tér kereszteződésében, ahol naponta legalább egy karambol történik. Volt itt már halálos gázolás is, mégsem sikerül elérni a környéken lakóknak, hogy vagy körforgalom, vagy rendőrlámpa szabályozza a közlekedést. A zebrát ugyan pirosra festették, de ettől még ugyanúgy elütik a gyalogost vagy a zebrával párhuzamosan közlekedő biciklist.

Felvetésünkre, hogy azzal szokták elutasítani a körforgalom javaslatát, mert négysávos úton nem lehet, Tar Béla úgy reagált: több ilyen is van az országban, például Debrecenben és Miskolcon. Körforgalommal elkerülhető lenne az is, hogy az autósok visszakanyarodjanak a Skála felől a sávház elé, mikor parkolót keresnek.

Büszkén árulja el Tar Béla, hogy az Arany János utcán a gyalogátkelőhelyekre figyelmeztető, sárga szélű táblákat az ő kezdeményezésére helyezték ki. Viszont sehol másutt nincs ilyen tábla a körúton, pedig fontos lenne. Ha kikapcsolják a lámpát, máris ott a probléma, esőben, hóban pedig nem is látszik az aszfaltra festett zebra.

Tábla van, de minek

Néhány olyan tábláról is beszéltünk, amely vagy teljesen feleslegesen van kitéve, vagy rossz helyre. Csak néhányat említünk, de szívesen várjuk Olvasóink jelzését is.

Tar Béla szerint teljesen felesleges a kiskörút Kelet áruháztól a hittudományi főiskoláig tartó szakaszon oda-vissza az „egyirányú utca” tábla, hiszen négysávos útról, a kiskörút egy szakaszáról beszélünk. A hivatalos magyarázat szerint az út egyik oldala az Egyház, másik a Síp utca (miután az út helyén korábban álló házakat elbontották), így két egyirányú utcának kell őket tekinteni.

Zavaró a szabadtéri színpadnál a Benczúr tér felől érkezőknek, hogy az út végén a kötelező haladási irány egyenesen, vagy balra (jobbra nem lehet menni, mert a Kiss Ernő utca egyirányú.) A belső sávnál pedig semmi nincs kitéve, így gondolhatja a járművezető, hogy akkor megy egyenesen…

Lakott terület!

Hiába van a Kemecsei úton a vasúti átjáró előtt a Nyíregyházát jelző tábla, úgy döngetnek végig az úton a kocsik és a kamionok, mintha lakott területen kívül lennének. Itt is van egy szerintünk értelmetlen 60-as tábla pár méterrel a helységnévtábla előtt. Ha 150 méterrel előrébb tették volna ki, talán a vezetők is hamarabb lassítanának, hogy lakott területen aztán 50-nel menjenek tovább.

Morál? Az nincs

A közlekedési morálunk bőven hagy még kívánnivalót maga után. A 30 óra alatt, míg vezetni tanítja a diákot, közlekedési kultúrát is igyekszik elsajátíttatni velük oktatóként Tar Béla. Azt viszont nem tudja, a jogosítvány megszerzése után hogyan viselkednek az utakon a volt tanulók. Befolyásolhatja őket, amit a szülőktől, testvérektől, rokonoktól, barátoktól látnak. Ha notórius gyorshajtó vagy szabálysértő van a környezetében, könnyen maga is azzá válhat a friss jogosítvánnyal rendelkező vezető.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés