Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Lövei Csaba: egy ellenzéki politikus mércéje a mai tevékenysége, a mai problémákra adott válaszai

| 2017. 12. 22. | 15:07:00
Bérlakásépítés, a körút befejezése, a nyugati elkerülő megépítése, a panelprogram folytatása - egyebek mellett ezeket tartja a legfontosabbnak az Együtt politikusa.
Lövei Csaba: egy ellenzéki politikus mércéje a mai tevékenysége, a mai problémákra adott válaszai
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Talán a legaktívabb ellenzéki politikus a nyíregyházi közgyűlésben, a városi közéletben Lövei Csaba, az Együtt önkormányzati képviselője. Többször emelte fel szavát a tiszaújvárosi telephelyen egy éve rostokoló buszok ügyében, illetve állami ingatlanok eladásával kapcsolatban. Ezekről is kérdeztük.

Véleménye szerint melyek a legsúlyosabb problémák ma Nyíregyházán?
A város vezetésének módja, a gyanús ügyek és a városfejlesztés rossz iránya is aggodalomra adnak okot. A polgármester végsőkig védett bizalmasainak egy része lassan úton van a börtön felé – köztudott, hogy több eljárás van jelenleg is különböző ügyekben – nem az a kategória, amikor az ember elnézően félrefordíthatja fejét, lelke rajta annak, aki ezt teszi.

A Nyíregyházára érkezők viszont nem győznek ámuldozni a város fejlődésén.
Ami a fejlődést illeti: nem mindegy az irány! Jön pénz, épülnek dolgok, de ha az első lelkesedésünk után átgondoljuk, hány fontosabb ügy lenne Nyíregyházán, mint közpénzből(!) új szálloda építése, a stadion szétdúlása és focistadionná átépítése, atlétikai centrum, sportszálló és sportuszoda építése, vajon mire jutnánk? Biztosan szét kell verni és újjáépíteni a vasút- és buszállomást, a parkok szétdúlásával és a körút áthelyezésével, nem lenne elég egy felújítás? Miden más rendben van Nyíregyházán, már csak ez hiányzik?

Ezek helyett mit javasolna?
Nem lenne jobb megfizethető bérlakásokat építeni? Végre befejezni a körutat? Megépíteni az újabb hírek szerint már csak 2020 utánra ígért Nyugati elkerülő hiányzó részét? Felgyorsítani a vasút felújítását, hogy elkészüljenek a 30 éve ígért felüljárók? Folytatni a panel és egyéb házak támogatott szigetelését, felújítását? Olcsó parkolóházat építeni a belvárosba és kórház környékére? Ezek a fontosak és a nyíregyháziak még tudnák sorolni a feladatokat.
Sajnos városunkban is a „mindegy mi, csak mindig épüljön valami” kormányprogram zajlik, ennek nyilván megvan az oka és a haszonélvezői…

Többször is kifejtette véleményét az ötmilliárdos buszbeszerzéssel kapcsolatban. Uniós pályázati támogatásból negyven járművet vásárolt a város, ezek jelenleg is egy tiszaújvárosi telephelyen rostokolnak. Mi a helyzet most a buszokkal, elektromos buszokkal?
Egy éve kész üzemeltetési háttérrel kellett volna fogadni az Unió pénzén vett nyíregyházi gázüzemű buszokat, e helyett két hónapja(!), októberben kezdtek gáztöltőt és telephelyet építeni és még sehol sem tartanak vele. A 2016 decembere óta Tiszaújvárosban, a MAN telepen álló, új buszok forgalomba állítását mostanában januárra ígéri Kovács Ferenc polgármester – ha minden jól megy –, és szerinte ez így van jól.

Miután 2017 elején – bár először letagadták – kiderült, hogy itt vannak a buszok, már szóvá tettem a dolgot. Júliusban újra. Majd augusztusban már interpelláltam a polgármestert a közgyűlésen. Ekkor hangzott el a 2018. januári ígéret. Ez már eleve egy év késés, de elnézve a munkálatokat, és a telet is bekalkulálva, szerintem „választási kampány buszok" lesznek ebből tavasszal, ha lesznek akkorra egyáltalán.

Józan ésszel felfoghatatlan, hogy lehetett ezt így eltolni, az meg vérlázító, hogy azt mondják: „eleve így tervezték". Életszerű, ugye? Így szoktuk, mi emberek: megvesszük az autót, aztán jut eszünkbe, hogy se jogsi, se garázs, se pénz benzinre…

Mi a helyzet az elektromos buszokkal?
Amennyire dühítő a gázos buszok késése és az e körüli szerencsétlenkedés, elektromos ügyben más a helyzet. Örvendetes a nemrég bejelentett módosulás, hogy most nem jönnek, csak 2019-re ígérik, bár ez legkevésbé a városvezetésnek, inkább a szerencsének, az érvénytelen első pályázatnak köszönhető.

Ez miért örvendetes?
Remélhető, hogy 2019-re több, műszakilag megfelelő jármű lesz a piacon és az árak is csökkenhetnek. Mint a tavalyi érvénytelen pályázatból látszott, jelenleg a kiírásnak nagyjából megfelelő midibuszból egy van a piacon, amivel Budapesten rosszak a tapasztalatok és horror áron, közel két gázos busz áráért adják. Előnytelen lett volna ezek beszerzése. Bennem egyébként felvetődik, hogy a város településszerkezetét nézve egyáltalán szükség van-e ilyenekre a mostani műszaki színvonalukon, nem valami „egyéb” érdekből lettek-e ezek a 41 gázos busz beszerzéséhez kötve…

A városban lassan nem lehet közlekedni, és ez nem feltétlen amiatt van, mert sokkal több lenne a kocsi, a közlekedésszervezéssel is gond van. A zöldhullámot nem igazán sikerült még beállítani, aminek az is a következménye, hogy a feleslegesen várakozó kocsik rontják a város télen amúgy is rossz levegőjét. Az Együttnek van-e megoldási javaslata?

Itt nem lehet csodát ígérni, de látva szaporodó dugókat, a városi közlekedésszervezés átfogó felülvizsgálatára van szükség. A tömegközlekedés lecsúszó színvonala és rossz ár-érték aránya is okozza a gépkocsival közlekedők megszaporodását.

Neuralgikus pontja a városnak a parkolás. Ha véletlenül eladnák a Síp utcai telket, azzal nagy bajba kerülnének az autósok.

Ez régi adóssága a városnak, meg kell találni a módját, hogy olcsó parkolóház épüljön a belvárosban és kórház környékére és hangsúlyozom az olcsót, hogy ösztönözzük az ott parkolást.

Több ingatlan eladása ügyében is megszólalt ebben az évben. Vegyük számba őket! Mi a legfontosabb kifogás ezekkel kapcsolatban?
Három ilyen volt, mindet állami vagyonból privatizálták. Először volt a Szarvas utca 1-3 szám alatti, 4 ezer négyzetméteres volt pártház eladása 95 (!) millió forintért. Itt a rendkívül alacsony ár és az volt a gondom, hogy a város meg sem próbálta megvenni.
A második a sóstói volt Park Szálló és területe. Ezt minden módon kérte a város, de nem adta az állam, láthatólag alacsony volt a városvezetés érdekérvényesítési képessége és szerintem meglehetősen olcsón adták el ezt is.
A friss, a harmadik pedig egy több mint öthektáros, állítólag mindössze 330 millióért eladott Derkovits utcai telephely.

Helyben sem látni, hogy közeledne egymáshoz az MSZP és az Együtt, hogy megtámogatnák egymást egy-egy kérdésben. Mi ennek az oka? A DK-val viszont több alkalommal is együtt vetettek fel problémákat.
Másképp értékeljük a városi politikát és ezt nem lehet „összeházasítani”: a szocialista képviselők az úgynevezett várospolitikai-szakmai kérdések mentén akarnak politizálni én meg „balhés” képviselőnek számítok: heves viták a polgármesterrel, feljelentések, karcos hangú sajtótájékoztatók. Nem azért, mert ez a természetem, sőt, aki régről ismer, tudja, hogy békés, megegyezésre törekvő ember vagyok, de vannak olyan dolgok, amelyek mellett felelős ember nem mehet el szó nélkül.

Ráadásul képviselőként esküt tettem a törvények betartására és betartatására. A Dk-s Hunyadi Jánostól viszont sok támogatást kaptam és maga is lép a visszás ügyekben.

 Az Együtt még októberben önt ajánlotta közös jelöltnek Nyíregyházán, pár napja viszont az MSZP mást jelentett be. Helyben lehet összefogás?

Engem elsősorban Nyíregyháza, a város tisztességes működése és hasznos, célszerű fejlesztése érdekel, nem az országos politika. De be kellett látnom, ahhoz, hogy ezt a feladatot el tudjam végezni, az országos politikában is változások kellenek, de minimum a nyíregyházi vezetés leváltása szükséges hozzá.

Ehhez az első lépés, hogy városunkban a mai ellenzék adja a képviselőt. Ezért vállaltam a jelölést és kértem más pártoktól is bizalmat. Meglehetősen sok biztatást és ígéretet kaptam akkor. A jelölés és kérés alapját pedig az eddigi önkormányzati képviselői tevékenységem adta.
Ma is úgy gondolom, hogy egy ellenzéki politikus mércéje a mai tevékenysége, a mai problémákra adott válaszai és cselekvése, az ebben nyújtott teljesítmény. Ebben úgy látom letettem a névjegyem a városban. Mások azt gondolják: a múlt, a nosztalgia fontosabb ettől. Ezért egyelőre nincs összefogás Nyíregyházán.

Cs.K.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés