Aluljárót vagy felüljárót a Tokaji útra Nyíregyházán?
Nyíregyháza a második otthonom – így kezdte sajtótájékoztatóját szerdán Kósa Lajos. A megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter magyarázatképp hozzátette: felesége nyíregyházi, és itt születtek a gyermekei is, tehát jó hely.
A volt debreceni polgármester Szabó Tünde sportért felelős államtitkárral és Kovács Ferenc nyíregyházi polgármesterrel délelőtt bejáráson vett részt Sóstón, az épülő 4 csillagos szállodában.
A városházán tartott sajtótájékoztatón Kósa Lajos elmondta: a Modern Városok Programban 3500 milliárd forint fejlesztési keret áll rendelkezésre 23 megyei jogú város számára. Ez közvetlenül 2 millió embert érint, az agglomerációban pedig további 1 milliót. Ilyen átfogó vidékfejlesztési program a rendszerváltás óta nem volt – szögezte le a miniszter.
Az program, melynek befejezése 2022-re várható, 250 projektet tartalmaz, 47 kivételével már mind el is indult, előkészítési, tervezési, vagy kivitelezési fázisban van. Az önkormányzatoknak 260 milliárdot már átadtak. A 3500 milliárdból 2100 milliárd uniós, a többi hazai forrás.
Nyíregyházával az elsők között kötötte meg a szerződést a kormány, 2015 novemberében. Összesen mintegy 90 milliárd forint érkezik a városba ennek köszönhetően.
Külön említést tett a miniszter a Bessenyei téri volt Kállay kúriáról, melyet első ütemben 960 millió forintból újított fel a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, a második ütemhez 400 millióra lesz szükség. A miniszter szerint a vagyont és az üzemeltetést is Nyíregyháza tulajdonába kellene adni, hiszen itt kap helyet a Kállay gyűjtemény.
Kiemelte az új, 24 hektáros ipari parkot, mely a nyugati elkerülőnél lesz, a kisajátításra, előkészítésre 2,8 milliárdot fordítanak.
Már elkészült - a nyár közepétől használhatták is a bringások - a tokaji kerékpárút (3,8 milliárd), és remények szerint 2021-re Nyírszőlőst is összekötik az autópályával. A nagykörút bezárása is időszerű, jelenleg a tervezés folyik. A nyíregyházi elkerülőre 18 milliárd áll rendelkezésre.
Évtizedek óta várat magára a Tokaji úti vasúti átkelés megoldása. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. felüljárót szeretne, a város viszont inkább aluljárót.
Előbbi egyszerűbb, utóbbi célszerűbb, és a városkép, lakhatóság szempontjából jobb. Jelenleg készül két tanulmány, majd ezek ismeretében döntik el, mi épüljön: alul- vagy felüljáró.
Buszok
Az összefoglalóban Kósa Lajos emlékeztetett arra is, hogy a 41-ből már megérkezett 18 gázüzemű busz, Kovács Ferenc pedig hozzátette: péntekig megérkezik a többi is. Ezzel teljes egészében megújul a város tömegközlekedését bonyolító járműpark.
A sóstói projekttel kapcsolatban elhangzott: nagyon nagy fejlesztési tervei vannak a városnak, ennek része a szálloda, de
szükség lesz újabb parkolókra is, mert ide távolabbról is érkeznek az emberek. A múzeumfaluban mesepark épül, az állatparkban – melyet az ország vezető állatkertjének tart Kósa Lajos – a jégkorszak lesz a nagy attrakció, mintegy 7 milliárdból.
Óriás lehetőség a Modern Városok Programja – fogalmazott Szabó Tünde, hozzátéve: a Nyíregyházán már megvalósult vagy hamarosan megvalósuló sportberuházások a már Magyarországon is érezhető sportturizmust is szolgálják majd. Utalt a műjégpályára és az aréna mellé épülő uszodára, valamint a 4 emeletesre tervezett, Tiszavasvári úti sportlétesítményre is.