Vulkánokat fedeztek fel az Antarktisz alatt

| 2017. 08. 14. | 11:52:00
A legmagasabb mintegy négyezer méteres.
Vulkánokat fedeztek fel az Antarktisz alatt

Brit kutatók 91 újabb vulkánt fedeztek fel az Antarktisz jégtakarója alatt az eddigi 47 mellett.

A The Observer brit lap szerint az Edinburghi Egyetem kutatói a Föld legnagyobb vulkanikus térségét azonosították két kilométerre az Antarktisz hatalmas kiterjedésű jégtakarója alatt. A szakemberek szerint a hatalmas terület mellett valószínűleg eltörpül a kelet-afrikai vulkanikus hegyvonulat, ahol a világon a legsűrűbb a vulkánok előfordulása.

A brit Geológiai Társaság lapjában The Edinburgh volcano survey címmel közzétett tanulmányukban a kutatók felhívják a figyelmet arra, hogy aggodalomra adhat okot ezeknek az antarktiszi vulkánoknak a tevékenysége.

"Ha ezek a vulkánok kitörnek, tovább destabilizálják a nyugat-antarktiszi jégmezőket. Minden, ami jégolvadást idéz elő - és ilyen a vulkánkitörés -, felgyorsíthatja a jég tengerbe jutását. A nagy kérdés az, mennyire aktívak ezek a vulkánok. Ez az amit a lehető leggyorsabban ki kell derítenünk." - magyarázta Robert Bingham gleccserszakértő, a tanulmány egyik szerzője.

A kutatók a nyugat-antarktiszi jégmezők talapzatát tanulmányozták bazaltkőzet csúcsok után kutatva. Ezek a csúcsok kiállnak a jégből, és sarkkutatók már a múlt században észlelték őket. Tanulmányukban elemezték a jégmezőkön korábban készült radarvizsgálatok méréseit, és ezeket a eredményeket összehasonlították műholdas felvételekkel és különféle adatbázisokban őrzött adatokkal, valamint más légi felvételekből kapott geológiai információkkal.