Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Dögök meg szentek

| 2018. 10. 25. | 16:45:00
Ilyen volt a Nyitva című film. +Előzetes
Dögök meg szentek
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mindegyik párkapcsolat jó, amelyiknél van rosszabb – ez elég vigasztaló tud lenni azokban a percekben, amikor az ember rádöbben, hogy otthon minden a legnagyobb rendben van – nevezetesen: sosem esik a vajas-mézes felére a kenyér, tisztes távolságban lakik az anyós, szolgál az egészség, futja a főzelék mellé fasírtra is –, csak közben nem nagyon történik semmi kiugró. Nem járjuk már be azt az érzelmi hegy-völgyet, amit korábban naponta akár többször is. Biztonságos, szép élet. Az ilyesfélében meg kell nyugodni, elsimulni, tudatosan megélni benne a békét, de akár haldokolni is lehet az unalomtól, továbbá az abból sarjadó kétségtől, hogy ez most már mindig így marad-e. Ha két ember szereti egymást legalább annyira, hogy hosszú távon is képesek egy irányba menni nagyjából ugyanazon elvek által vezérelve, akkor érdemes valami újat hozni az agyunkba és az ágyunkba, mielőtt a hálószoba kapcsolati elfekvővé válik.

A Nagypál Orsi (Terápia, Tóth János, Csak szex és más semmi tévésorozatok) által jegyzett Nyitva című mozi egy olyan párt mutat be, akikről elég annyit mondani, hogy pizsamában alszanak. Mind a ketten – ez önmagában is szexualitás elleni terrorcselekmény, emberiség elleni bűntett.

A pizsama kórházba való, angolszász karácsonyi fotókra, nem a közös lepedőre.

A vágyölő kockás flanelba komfortzónát szokás csomagolni, aminek eljön a létjogosultsága majd úgy 60 körül, amikor már támogatni érdemes a test hőháztartását, de 35-40-nél azért elég hervasztó tud lenni. Így van ez: alig hisszük, hogy a külsőségek apróságok, és nincs jelentőségük, pedig van. Rengeteg. A másiknak mindennel üzenünk: a reggeli kávéval (kiszolgállak, mert szeretlek), a vasalatlan inggel (nem érdekelsz, az se, ahogy kinézel) ugyanúgy, mint azzal, ha oda tesszük a kulcsát, ahol lenni szokott, és nem hagyjuk ott, ahol legutóbb felejtette (egy kicsit megkönnyítem számodra ezzel ezt a napot).

Bálint és Fanni esténként tehát kockás pizsamában nyomják magukba a szénhidrátot az illegálisan letöltött sorozat előtt, reggel dolgozni mennek, délután haza, aztán este kezdik elölről ezt a lehangoló sormintát. A férfi szájában nagyjából öt másodperc alatt megalszik a tartós tej is, a nő pedig pont annyira féltékeny, ami már baromi idegesítővé tudja tenni. Igaz, legalább kommunikálnak, aminek köszönhetően felismerik, hogy ha így haladnak, ebből nemhogy aranylakodalom, de még jövő hét sem lesz. Közös elhatározás, hogy térben a lakás, lélekben pedig a maguk építette gátlások négy fala közül törnek ki. Egy párként. Átlagemberek okos igénye.

Innentől kezdve bénázások sora veszi kezdetét, ami amellett, hogy egészen üdítő, egyúttal hihető is, hiszen a főszerepet játszó Radnay Csilla és Kovács Lehel minden, csak nem szexi. Így hát teljesen meggyőzően alakítják azt a fajta szemérmes karót nyeltet, aki nagyon akar valamit, csak még nem találta ki, hogy mit.

Akár igaz is lehetne a Nyitva, a poénok is rendben vannak, mégis elveszve érzi magát a néző, mert vagy a gondolati tartalom lehetett volna egy kicsit rétegzettebb, vagy ha nem, akkor elmozdulhatott volna a látványos erotika irányába, de nem teszi, inkább mindenből ad egy keveset, azaz javarészt kielégületlen marad az is, aki a monogámia melletti/elleni érvelésért jött, de az is, aki csak 110-es mellekért ült be a filmre.

A párkapcsolatban való megengedés határainak kérdésköre érzékeny talaj, nem is foglal állást a rendező, de hát ezen műfaj keretei között nem is lehet. Jah, műfaj! A romantikus komédia esetünkben annyit tesz, hogy 96 percen át  jó karakterszínészekkel (Jordán Adél, Péterfy Bori, Ötvös András) körítve elviccelődünk a hűséggel. Összesen annyit mond a film: szent nem vagyok; bennem is lapul egy vad, csak biztos kézzel fogom a pórázát. De hogy ez a vad mire képes, milyen a természete, az nem derül ki. Ott bezár a Nyitva.

Bereczki-Csák Helga

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés