Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Merüljünk el a kerékpárok komplexitásában! Kezdjük a háromrészes aggyal!

| 2022. 08. 17. | 13:20:00
XXX
Merüljünk el a kerékpárok komplexitásában! Kezdjük a háromrészes aggyal!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A kerékpáros agyra sokan csak amolyan design elemként gondolnak, pedig funkciójukat tekintve sokkal többek ennél. Igen, tudjuk, hogy a különféle színű és anyagú agytest nagyon jól tud mutatni, és a küllőperemek megjelenése is teljesen más lesz, de ennél sokkal többet kell tudnunk az agyról!

Elgondolkodtál már valaha azon mondjuk, hogy mire jó egy háromrészes agy? Miért olyan, amilyen, és mitől lesz hasznos számodra? Nos, tarts velem és megtudhatod!

Az agy és a tömeg

A kerékpárok eléggé komplex közlekedési eszközök, amelyeket a profi bringások szeretnek néha szétkapni és összerakni, de néha az is elég, hogy elmélyülnek a szerkezetükben. Maga a bicaj ápolása sem utolsó, ezért mindent megtesznek, hogy hosszú életet biztosítsanak kedvenc járgányuk számára. A Bikepro.hu kerékpár webshop agykenési tippjeivel egy lépéssel mindenki közelebb kerülhet a tökéletes bicajhoz.

Az agyak felépítése több szempontból is érdekes, például a karbon agytestek sem könnyebbek az alu tömbből készült változatoknál. A karbon agytest középső alkalmazása leginkább a széles küllőperem-távolsággal megáldott első agy esetében lehet ajánlott, de ha szűkebb peremtávolságú hátsó agyról van szó, akkor nem igazán tudunk tömeget spórolni. De akkor mi lenne a lényeg? Itt nyer értelmet igazán a háromrészes agy.

A háromrészes agy pozitív hozadékai dióhéjban

Nem minden a tömeg, hiszen nem hagyhatjuk ki a képletből a gyártási optimalizációt sem. A könnyű agyak gyártása során például az egyik legnagyobb kihívás a gyártók számára, hogy az anyagot kimarják bizonyos pontokon. 

Ha például egy különösen elvékonyított agytest közép belső oldalát vesszük figyelembe, akkor a belső peremlépcsők környékén, a küllőfuratok körül is más megközelítést igényel a dolog. Az ilyen területekhez csak akkor lehet könnyen hozzáférni, ha a perem egy teljesen különálló egység lesz, amit két oldalról is lehet megmunkálni.

A tökéletes példa

Vegyünk egy PMP első agy, menetirány szerinti, jobb küllőperemét, már előttünk is van a kép, milyen egyszerű egyetlen csőből darabolni, úgy tűnhet, hogy az egészet pusztán egy darabból kellene lefaragni.

Sokkal könnyebb egy eleve külső és belső átmérőjűre fejlesztett karboncsövet a megfelelő hosszra szabni, darabolni, mint ehelyett elfaragni egy sokkal nagyobb alu tömlőt. Plusz a CNC marógépek óradíja sem annyira pénztárcabarát. 

Ez a megoldás a hátsó agyak esetében ugyancsak képes csökkenteni a gyártási óradíjat. Ez pedig a speciális, egyedi fűzési mintázatú, gyárilag épített kerekeknél és agyaknál egyaránt jelentkezik. Nem véletlenül él vele a DT és a Mavic sem.

Remélem, élvezted ezt a kis kalandozást az agyak világában és néhány új ismerettel is gazdagodtál, amelyek tovább gyarapították kerékpár szótárad. Ne feledd, az a jó bringás, aki ismeri a kerékpárját kívülről-belülről!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés