Még mindig a viták kereszttüzében a kertvárosi úttervek Nyíregyházán
Nyugtalanok a Szélsőbokori úton lakók azzal az útberuházással kapcsolatban, amelyet a nyíregyházi önkormányzat tervez a térségben. Aggodalmaikat szerdán az Esélycentrumban rendezett lakossági fórumon is megfogalmazták.
Nem először egyeztetettek a Kertvárosba tervezett közlekedésfejlesztésről a lakók, az önkormányzat és a tervező cég képviselői.
Erre utalt a rendezvény moderátora Rendes Sándor, városházi sajtószóvivő, amikor azzal vezette fel a beszélgetést: az eredeti állapothoz képest módosították a terveket a lakossági észrevételek figyelembe vételével, majd átadta a szót Iski Lászlónak.
Átdolgozták a terveket
Nem volt irigylésre méltó helyzetben a tervező, aki már nem először hajtott végre módosítást a megrendelő önkormányzattal egyeztetve a rajzokon, remélve, ez már találkozik a lakosság egyetértésével. Úgy tűnt, kicsit magára maradt a fórumon, ő ismertette a terveket és válaszolt a kérdésekre, mert – bár utóbb kiderült, hogy – a körzet önkormányzati képviselője Póka Imre (független) és Ulrich Attila (FIDESZ-KDNP) alpolgármester is jelen volt, kvázi nézőként, a közönség soraiban foglaltak helyet, be nem mutatták őket, szót nem kértek a vitában, így észre sem lehetett venni őket a termet megtöltő, mintegy 150 fős tömegben. A falnál oldalt foglaltak helyet a polgármesteri hivatal Városfejlesztési osztályának illetékes munkatársai, akik közül végül Kocsis Tünde, közlekedésmérnök válaszolt a hivatalt érintő kérdésekre.
Ugyan volt kivetítő is a fórumon, de azon sajnos, nem jelent meg semmi, így a tervekről, illetve a módosításokról sem, ami pedig nagyban segíthette volna a résztvevők számára az eligazodást.
Mint az ismertetőből kiderült, a tervezés a Szélsőbokori, Legyező, Dugonics, Derkovits, Simai és Rókabokri utat érinti.
A tervező elmondta, az engedélyezési eljárás a Rókabokri útnál már elkezdődött, akár márciusban indulhat a kivitelezés. Ezt követhetik a többiek.
Akadálymentes buszmegállók
A Legyező és a Dugonics utcán járda épül, akadálymentesített megállóhelyek és peronok.
A Szélsőbokori úton a terv az út 7,5 méterre szélesítése, kétoldalt irányjeles kerékpárúttal, zárt csapadékelvezetővel, az utca egyik oldalán külön járdával. Annak érdekében, hogy a beruházás ne érintsen több ingatlant, ne kelljen a kerítéseket mozgatni (2-1,5 métert sajátítottak volna ki több telekből), módosította a rendezési tervet a város közgyűlése. Így az egyik oldalon már csak 3-4 telket érint a beruházás.
Igyekezett megnyugtatni a tervező a mélygarázzsal rendelkezőket is, hogy a lehajtásuk továbbra is biztosított lesz.
A jobboldalon az utolsó 12 ingatlan kerítése beljebb van, itt az a cél, hogy a közterület valóban közterület legyen.
Gyűjtőút
Többször is nekifutottak a gyűjtőút fogalmának, hogy mit jelent, miért gyűjtőút a Szélsőbokori, és miért kell ennyire kiszélesíteni. Visszatérően fogalmazták meg aggodalmukat a résztvevők, hogy
a jobb és szélesebb utat szívesen használják majd a kamionok, amelyek az ablakaik alatt fognak eldöngetni.
Időről időre felvetette ezt a kérdést valaki, dacára annak, hogy mindenkit igyekeztek megnyugtatni, a Szélsőbokori jelenleg is gyűjtőút, mert ebbe torkollanak kisebb utak, a teherforgalmat nem erre fogják terelni, és megkérik az ipari területen működő cégeket, tájékoztassák partnereiket, hogy ne ezen az útvonalon közelítsék meg a telephelyeiket.
Megállni tilos?
A legtöbb háztulajdonosnál a biztosítékot az verte ki, hogy az út két szélén kerékpáros közlekedésre szánt sáv miatt tilos lesz a megállás az úton.
Ez – mint fogalmaztak – szerintük azt jelenti, hogy sem a mentő, sem az orvos, sem a tulajdonosok, sem vendégeik nem állhatnak majd meg házuk előtt, az úton, amit nem tudnak elfogadni.
Kíváncsiak voltak arra, van-e még olyan utca kertvárosi környezetben a városban, ahol nem állhatnak meg a házuk előtt a lakók. Rendes Sándor erre megjegyezte: több ilyet is tud Nyíregyházán, például az Örökösföldön.
Többen is megkérdezték, miért nem lehet közös járda és bicikliút. Ki lehet-e tenni 30-as táblát az útra, hogy ne legyen kedvük erre kanyarodniuk a kamionoknak. Édesanyák szólaltak meg, hogy nem merik majd elengedni gyerekeiket az iskolába.
Köszönjük, hogy gondoltak ránk...
A Szélsőbokori útra tervezett beruházást kategorikusan ellenzők közül egy férfi úgy fogalmazott: "köszönjük, hogy gondoltak ránk, de nem kérjük a beruházást." Egy másik azzal a változattal rukkolt el, hogy nem akarnak uniós utat, csak olyat, amin közlekedni lehet. Aszfaltozzák le, és oldják meg a csapadékvíz-elvezetést. Ez egy szép, kertvárosi utca, gyümölcsfákkal, gondozott környezettel. A beruházás miatt viszont biztosan kell kivágni fákat. Egy harmadik arra volt kíváncsi, megkérdeztek-e előzőleg valakit arról, akar-e ilyen széles utat.
A következő lakó úgy fogalmazott: „olyan emberrel szeretnének beszélni, aki abban segít, hogyan tudják megakadályozni a lakók a beruházást, van-e jogi alapjuk erre.”
A moderátor erre úgy reagált, szomorú lenne, ha az volna a konklúzió a fórum végén, hogy nem kell az út.
Még egy tábla szóba került, de az már sínen van: egy gazdálkodó a Simai úton szokta áthajtani szarvasmarháit, viszont a szélesebb úton már félti a jószágot. Mint kiderült, az ő problémáját olyan táblával oldják meg, mely felhívja a járművezetők figyelmét a szarvasmarha-veszélyre.
Egy asszony mindent egybevetve azt mondta: szerinte jó az irány, csak arra kérte az önkormányzat illetékeseit, ügyeljenek, hogy ingatlanaik ne értéktelenedjenek el. A tervező pedig azt hangsúlyozta, ők megoldásokat keresik.
A fórum végén Rendes Sándor foglalta össze, miben maradtak a résztvevőkkel:
- Megvizsgálják az autók parkolási lehetőségét
- A tehenek áthaladására figyelmeztető táblákat tesznek ki az útra
- A 7,5 méter széles utat megértették
- A fórumon felvetett problémákat beépítik a tervbe.
Akik elmentek
A fórum második felében többen elmentek, de még így is maradtak mintegy százan az érdeklődők. Őket is megkérdeztük. Megtudtuk: aki elment, annak dolga volt, vagy nem látta értelmét a további részvételnek, de olyan is volt küztük, aki a jogi eszközöket keresi a program leállítására.
Cs. K.