Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Súlyos hibákat tártak fel az ópályi önkormányzatnál

| 2019. 05. 29. | 12:41:00
Vagyonmegóvási intézkedésre került sor.
Súlyos hibákat tártak fel az ópályi önkormányzatnál
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az Állami Számvevőszék befejezte Ópályi Község Önkormányzata integritás- és belső kontrollrendszere ellenőrzését, és megállapították, hogy az önkormányzata belső kontrollrendszerének működtetése nem volt szabályszerű, ezáltal a közpénzekkel, a nemzeti vagyonnal való elszámoltatható, felelős gazdálkodást nem biztosították. Az integritás kontrollrendszert nem működtették, így nem biztosították az integritás-tudatos működést.

Mivel az önkormányzatnál a törvényes gazdálkodás alapvető feltételei nem biztosítottak, az ÁSZ kezdeményezte az önkormányzat államháztartásból származó támogatásai folyósításának felfüggesztését.

Az ópályi önkormányzat 2017-ben 1,1 milliárd forint költségvetési bevételt ért el, és mintegy 0,9 milliárd forint költségvetési kiadást teljesített. Az ÁSZ a 2017. évre, illetve 2018-ban az éves költségvetési beszámoló jóváhagyásáig tartó időszakra vonatkozóan ellenőrizte az önkormányzat és a gazdálkodási feladatokat ellátó hivatala belső kontrollrendszerének kialakítását és működtetését, valamint az integritáskontrollok kiépítettségét és a teljesítményellenőrzés feltételeit. A most befejezett ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy az önkormányzat belső kontrollrendszere biztosította-e a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal történő elszámoltatható, átlátható, szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás feltételeit.

A polgármester és a jegyző is hibázott

Az ÁSZ közleményében kifejtik, az ellenőrzése során megállapították, az önkormányzat belső kontrollrendszerének működtetése nem volt szabályszerű, mivel a jegyző  által készített Szervezeti és Működési Szabályzat nem tartalmazta a szervezeti ábrát, továbbá a képviselő-testület nem fogadta el a gazdasági programot. A hivatásetikai alapelvek részletes tartalmát a képviselő-testület nem állapította meg, a jegyző integrált kockázatkezelési szabályzatot nem készített, illetve a szervezeti integritást sértő események eljárásrendjét nem szabályozta, így nem biztosította a szabályszerű működés követelményeinek érvényesülését. A jegyző a teljesítménymérés feltételeit nem alakította ki, ezáltal nem biztosította a szabályszerű, hatékony, gazdaságos és eredményes közpénzfelhasználást.

A jegyző a gazdálkodás részletes rendjét szabályozta, azonban a gazdálkodási jogkörök gyakorlása nem volt szabályszerű. A pénzügyi-számviteli szabályozás sem volt szabályszerű, mivel a polgármester az önkormányzat számlarendjének elkészítéséről nem gondoskodott, továbbá a jegyző a számviteli politikát nem a jogszabályi előírások szerinti tartalommal készítette el, ezáltal pedig nem biztosította az elszámoltathatóságot. A jegyző az államháztartás információs rendszerébe történő adatszolgáltatási kötelezettségének nem tett eleget, ennél fogva nem biztosította a közpénzekkel történő átlátható gazdálkodást. A jegyző a belső ellenőrzést nem szabályszerűen működtette, a szervezeti célok megvalósításának nyomon követését nem biztosította. Az éves ellenőrzési tervet nem hagyta jóvá, valamint a belső ellenőrzésekről nem vezetett nyilvántartást. A belső kontrollrendszer működtetése során feltárt hiányosságok és szabálytalanságok nem biztosították a közpénzekkel, a nemzeti vagyonnal való elszámoltatható, felelős gazdálkodást. A jegyző az integritás kontrollrendszert nem működtette, mivel a követendő értékek között nem fogalmazta meg az integritás erősítését és a kockázatok kezelésének szükségességét. Kockázatelemzést nem végzett, így az integritás-tudatos működést nem biztosította.

A megállapítások alapján az Állami Számvevőszék Ópályi Község Önkormányzata polgármesterének hat, míg a jegyzőnek 17 javaslatot fogalmazott meg, melyre az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük. Továbbá az ÁSZ figyelemfelhívó levéllel fordult a polgármester felé, hogy intézkedjen a jogszabálysértő gyakorlat, az önkormányzat belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének szabályszerűsége, illetve a közpénzekkel történő felelős gazdálkodásban rejlő kockázatok megszüntetése érdekében.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés