Rohamtempóban épül a nyugati elkerülő Nyíregyháza határában
Ezt az utat nagyon fogják szeretni a nyíregyháziak - legalábbis ezt érezhették azok, akik a június 19-ei sajtóbejáráson kivételesen végigsuhanhattak a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. beruházásában épülő nyugati elkerülőn.
A bejáráson Kovács Ferenc polgármester úgy fogalmazott: szerint stratégiai jelentőségű a város számára az épülő út, amelyet az ősz folyamán már birtokba is vehetnek a közlekedők. Az átadás után a tranzit teherforgalom már nem fogja érinteni a belvárost, ennek köszönhetően csökken a zajártalom, a károsanyag-kibocsátás, javul a levegő minősége.
Gazdaságilag rendkívüli módon felértékelődik Nyíregyháza - tette hozzá a városvezető -, hiszen a nyomvonal mentén új ipari terület nyílik. Ráadásul a legjobb kategóriába kerül Európában, hisz egyedülálló adottsággal rendelkezik, 10 kilométeren belül elérhető az autópálya, de a belváros is.
Az elkerülő jelenleg a 3. ütemnél tart, jelenleg két szakaszban épül, az egyik 3,7, másik 4,1 kilométer hosszú. Jelenleg 80 százalékos készültségnél tartanak a kivitelezők, sokhelyütt már aszfalt is borítja az útfelületet. A közel 10 kilométeres, a Tokaji és a Nyírszőlősi utat összekötő szakasz két végén körforgalom is épül. Minden az ütemterv szerint zajlik.
A nyugati elkerülő alapkövét tavaly márciusban rakták le. Kovács Ferenc arra is emlékeztetett, hogy a 2010 előtti korméány és városvezetés többször is megígérte, hogy megépíti a nyugati elkerülőt, majd 2025-re halasztotta.
Mi viszont megépítjük - tette hozzá a városvezető, aki elmondta: 2019-ben egy 15 kilométeres szakasz épül meg. Hangsúlyozta: nyíregyházi cégek építik, a jelenleg kivitelezués alatt álló szakaszt, kormányzati segítséggel. Ennek köszönhetően a város befektetési szempontból is vonzóbb lesz, olyan ipari park nyílik itt, amelyben már a LEGO fel is építette a yárát. Modern befektetések valósulhatnak me, új munkaelyek létesülnek. Az egész megye szempontjából fontos lesz ez.
A nyugati elkerülő harmadik ütemében közel 10 kilométeres szakasz épül meg, két végén két körforgalommal. A két szakaszt két külön csapat, két külön vállalkozói szerződés alapján kivitelezi. A 3,7 kilométeres szakaszt a Zemplénkő építi, a 5,4 kilométerest pedig a Kevíz. Az ütemterv szerint a Tokaji úti (38-as főút) körforgalom építésével már előrébb járnak, mint a nyírszőlősivel, A 38-ason jelenleg jelzőlámpa irányítása mellett halad a forgalom, váltakozó irányban, egy sávon. A jövő héten a körforgalom másik oldalát használhatják az autósok. Remélhetőleg hamarosan be is fejeződik a kivitelezés.
A legnagyobb kihívás annak a műtárgynak a kivitelezése volt, mely a forgalmas vasúti pálya fölött ível át. A Budapest-Nyíregyháza-Miskolc vasútvonal fölött ívelő vasbeton szerkezetű felüljárót úgy kellett megépíteni, hogy közben zavartalanul közlekedhessen a vonat. Bravúros megoldással mindössze három órára kellett kikapcsolni az áramot a vasúti felsővezetéken egy éjszaka, de utána már zavartalanul járhattak a vonatok, mert sikerült kiváltani a közművet.
Ha a továbbiakban is ebben az ütemben halad a munka, és a forgalomba helyezési eljárások is rendben lezajlanak, akkor a remények szerint már ősszel átadhatják a forgalomnak a nyugati elkerülő 3. ütemét, amelynek valószínűleg a nyírszőlősiek örülnek majd a legjobban, hiszen az új úton és az elkerülő már 2015-ben elkészült szakaszán nagyon rövid idő alatt elérhetik az autópályát a város érintése nélkül.