Épüljön-e újabb körforgalom Nyíregyházán?
Legyen vagy ne legyen? - ez a legfontosabb kérdés azon a lakossági fórumon, amely már a második egyeztetés a Korányi út-Csaló köz kereszteződésébe tervezett körforgalommal kapcsolatban. A nyíregyházi városháza dísztermébe január 27. hétfőre összehívott lakossági fórumra mintegy száz lakó jött el, többségében az érintett környéken élők.
Kósa Árpád kabinetvezető foglalta össze az ügy előzményeit. Mint ismeretes, a Korányi út felújításának volt része a körforgalom terve. A terület önkormányzati tulajdon, ezt ellenőrizték is, és már a munkagépek is felvonultak, amikor érkezett egy feljelentés, hogy a tervezett körforgalom területén van egy rész, ami magánterület, az ott élők tulajdonát képezi.
Meglepő volt ez, hiszen biztosak voltak benne, nem lehet, hiszen a földhivatal szerint ez a városé. Mivel azonban a feljelentés ott volt, azt választotta az önkormányzat: "ha bármilyen kérdés felmerülhet, ne okozzunk magunknak problémát".
Elképzelhető, hogy a földhivatal elkövethetett olyan hibát, ami miatt a terület magántulajdonba került - fogalmazott a kabinetvezető. Ráadásul, mint kiderült, nem is egy, hanem egészen pontosan 228 tulajdonos van összesen 1900 négyzetméterre. A tulajdonosok a környező társasházakban laknak.
Kész a terv, megvan a pénz, a kivitelező, és nem tudjuk elkezdeni a munkát - mondta Kósa Árpád.
Bizonyos dezinformációk is napvilágot láttak a zöldfelülettel kapcsolatban, de utóbb úgy tűnt, a zöldfelület tervezett átalakítása többeknek tetszett már az előző fórumon. A legtöbb kifogás a buszöböllel kapcsolatban érkezett, mely szintén szerepelt a tervben van egy buszmegálló. A város tárgyalt a Volánnal. Elmondták: a lakosság nem akarja, hogy ott legyen egy megálló. Megegyeztek a Volánnal, nem lesz megálló.
- Az önkormányzat világos álláspontja - szögezte le Kósa Árpád - a lakosság akaratával szemben nem akarunk fejleszteni. A mi dolgunk, szerezzünk pénzt, készítsünk terveket, és a lehető legjobb vállalkozót válasszuk ki. Olyat nem fogunk tenni, hogy az emberekkel szemben küzdünk valamiért.
- Az előző fórumon volt egyfajta hangulatkeltés - tette hozzá - De ez nem kell, mi az önök érdekében szeretnénk dolgozni, jót akarunk csinálni, de önökkel szemben semmiképp.
A szóban forgó ingatlan egy forgalomképtelen terület, ezt nem lehet eladni. Ha viszont a körforgalom megépül, a teljes környék felértékelődik. A város tett egy jelképes ajánlatot az érintetteknek a tulajdonért, 2500-5000 forint közötti értékre. Ha a többség elfogadja a jelképes ajánlatot, a város meg szeretné építeni a körforgalmat.
Ha nem, el fogunk gondolkodni rajta, és semmifajta nyomást nem akarunk gyakorolni senkire - hangsúlyozta Kósa Árpád.
Ha a városban valahol másutt építünk utat, akkor a tulajdonosok ott területet felajánlanak. Sok olyan példa van az országban, ahol a lakosok fizetnek azért, hogy fejlesszünk egy területet, építsünk utat - magyarázta.
Nyíregyházának, Nyíregyháza közlekedésének ez jót tesz, élhetőbbé válik a környék. Van arról kimutatás, hogy hány baleset történt ebben a kereszteződésben.
Más gyakorlatot, mint a városban, nem akarunk itt folytatni. Ha nem akarja a lakosság, hogy megépítsük, nem fogjuk erőltetni - összegzett a kabinetvezető.
Egy lakó hozzázólásában kiemelte: a 7 éves tujasort sajnálja, amely áldozatul fog esni a beruházásnak, egy hölgy arra volt kíváncsi, miért kell járda a Korányi másik oldalára is, ők jelezték, nem támogatják a körforgalmat. Egy férfi elmondta: itt már halálos baleset is történt, ezért is támogatja, hogy biztonságosabb legyen a környék.
Egy Lengyel utcai férfi azt vetette fel: van egy társasház, amely lezárta a szervizutat, és kitett egy táblát, hogy az magánút - érthetetlen számára, azt mondta, jó lenne tudni, kinek az engedélyével történt. Sokan 50-60-as sebességgel száguldanak a Lengyel utcán, a kisgyerekeket féltik a szüleik.
Lövei Csaba, a terület önkormányzati képviselője szerint: a szűk környezet helyett városban kell gondolkodni, a Korányin ez az egy szakasz van, ahol nincs járda. Nagy előrelépés, hogy már van megoldás a vitatott buszöbölre. Kérdése: mi lesz a Lengyel utcával, hogy a lakóövezetek terhelése elkerülhető legyen, itt menekülőútként a Kalevala sétány és a Csaló köz is érintett a Lengyel utca mellett. Azt is leszögezte: támogatja a körforgalom megépítését.
Híve vagyok, hogy az úttest mellett legyen járda, és legyen körforgalom, hogy gyalogosként is át tudjunk menni a túloldalra – fogalmazta meg röviden véleményét Czégé Zoltán.
Köteles István szintén támogatja a körforgalom megépítését, és a városvezetés figyelmébe ajánlotta a Gádor Béla utcát, ahol szintén szükség lenne körforgalomra.
Egy férfi arra hívta fel a városüzemeltető cég jelenlévő képiviselőjének a figyelmét, hogy az egyébként magántulajdonban lévő területet azért a NYÍRVV tartja rendben.
Janics Attila szerint is szükség van a körforgalomra. Szerinte azzal van a baj, hogy Magyarországon várat építenek körforglom helyett, lehetne kisebbet is tervezni.
Nyíregyháza címzetes főjegyzője, dr Szemán Sándor, aki
Egy asszony azt mondta: a bicikliúthoz nagyon jó pénzért vették meg a Korányin a területet a lakóktól. Miért nem kezelik őket egyformán? - kérdezte.
Halkóné Rodulf Éva önkormányzati képviselő, aki szintén ott él, elmondta: a Csaló közből a Korányira kis ívben is bravúr kikanyarodni. Mindenképp támogatja a megvalósítást. Megérti, hogy kellemetlenséget okoz a környéken lakóknak. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy pont ezen a környéken felgyorsulnak az autók, biciklis, gyalogos baleset nem egy történt már ott. A körforgalom le fogja lassítani a tempót.
Ne néhány ember döntsön már városrészek helyett - fogalmazták meg többen is, akik hozzátették: mindenképpen támogatják a körforgalom megépítését. Egy férfi még azt is megfogalmazta: "Beszállok egy összeggel egy alapítványba, amiből azokat lehet kártalanítani, akikkel nem tud az önkormányzat megegyezni."
A fórumon többször is megtapsolták a résztvevők azokat, akik a körforgalom megépítése mellett érveltek.
A fórum végén Szemán Sándor címzetes főjegyző összegezte az elhangzottakat: "megkérem a kollégáimat, kiemeltem foglalkozzanak azzal, ha felmerül kérdés, válaszoljanak, hogy mindenki az ismeretek birtokában tudjon dönteni. A mérleg két serpenyőjében az van: egy kisajátítási eljárásnál néhány tízezer forintot kaphatnak, vagy elfogadják az önkormányzat ajánlatát, és támogatják a körforgalom megépítését. Nagyon örülök, hogy ilyen sokan eljöttek. Amit a többség szeretne, azt fogjuk megvalósítani, nem akarunk a többség akarata ellenére dönteni. Azért javasoljuk a körforgalom megépítését, mert forgalomtechnikailag ez indokolt."
Február 7-éig várják az érintettek válaszát. Ha a többség a körforgalom megvalósítását ellenzi, akkor nem építik meg. A forrás nem vész el, másutt használják fel.
Cs. K.