Újabb szakasz újult meg a Szolnok-Záhony vasútvonalon

Szabolcsihir.hu

2020.10.16. 14:42

Újabb szakasz újult meg a Szolnok-Záhony vasútvonalon
A Debrecen és Ebes közötti pálya a 4805-ös út átvezetésével

Nyíregyháza és Debrecen között a 30 perces menetidő tartása a cél.

Hirdetés

Hirdetés

Ünnepélyesen átadták október 16-án a 100-as vasúti vonal újabb, Ebes és Debrecen közötti, 8 kilométeres felújított pályaszakaszát. A pályaszerkezet és a vasúti műtárgyak egészére kiterjedő munkát nettó 15,2 milliárd forintért végezte el a V-Híd Építő Zrt. és az R-Kord Kft. konzorciuma. A fejlesztés révén a pálya alkalmassá vált a 160 kilométeres sebességre, és a 225 Kilonewton tengelyterhelésre.

Maga a beruházás – mutatott rá Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója – a sokadik lépése egy nagyobb, majdnem 120 kilométeres, Debrecen és Szajol közötti vasútfejlesztésnek, továbbá 2021 első félévében megtörténhet a következő nagy ugrás, a Püspökladány és Ebes közötti 32 kilométeres pályaszakasz műszaki átadása is. Megjegyezte, az Ebes-Debrecen pályaszakasz megépítése során megvalósították a 4805-ös számú út (a Szováti út) különszintű átvezetését a sínek fölött, továbbá Debrecen határában új csomópontot és körforgalmat alakítottak ki a biztonságosabb, gyorsabb közlekedés érdekében (a Határ útnál).

Kikina Artúr hozzátette: a NIF 2007 óta látja el a vasútfejlesztéseket, azóta több mint 900 kilométeren újult meg az infrastruktúra és 200 kilométeren valósult meg a vasút villamosítása. Erre 1600 milliárd forintot költöttek európai uniós és hazai forrásból.

Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese azt mondta, a Szajol-Debrecen szakaszon a 160 kilométeres sebességgel történő közlekedés előfeltételét jelentő műszaki eljárások 2023 közepére készülnek el. Kijelentette, hosszabb távon 2 órára csökkenhet a Budapest, Nyugati pályaudvar és Debrecen közötti jelenlegi 2 óra 28 perces menetidő.

A 2020-as években több pénz juthat a közösségi közlekedésre

Felsorolt néhány kelet-magyarországi fejlesztést is.

  • A Debrecen-Mátészalka vonalon 600 millió forintos ráfordítással 3 kilométeren megszüntették a sebességkorlátozásokat, 5 perccel csökkentették a menetidőt.
  • Nyírbátor és Hodász közötti vasúti átjárókat újítanak fel.
  • 1,2 milliárd forintos ráfordítással elkészült a Mezőzombor és Nyíregyháza közötti, az összes sebessségkorlátozást megszüntető, 120 kilométeres sebesség lehetővé tevő beruházás.
  • 2021-ben 500 millió forintból biztosítják a Debrecen-Nyíregyháza közötti 30 perces menetidő hosszútávú fenntartását. Ennek érdekében a tervezéshez szükséges közbeszerzést hamarosan kiírják.
  • 2022-ben 1 milliárdos pályaépítés kezdődik Debrecen és Konyár között a Nagykerekibe vezető vonalon. 

Bodó Sándor országgyűlési képviselő emlékeztetett, 2021-től jelentősen nagyobb forrás áll majd rendelkezésre a közösségi közlekedés fejesztésére, akár 2 ezer milliárd forintos is felhasználható lesz a célra. Ennek érdekében a kormány a nyáron 32 milliárd forintot biztosított 20 vasúti vonal fejlesztésének előkészítésére.

Pósán László: újabb lehetőség a gazdasági potenciál erősítésére

Pósán László országgyűlési képviselő felelevenítette, régen a vonatot választotta a budapesti utazáshoz, majd az M3-as megépítésével inkább autóba ült. Mára azonban az autópálya olyan forgalmassá vált, hogy nem feltétlenül gyorsabb a fővárosba érni gépkocsival. Szerinte, amennyiben a MÁV alakít a szolgáltatási körülményeken, a vonat  alkalmassá válik a gyorsabb, biztonságosabb, kiszámíthatóbb közlekedésre. Megemlítette, a mostani beruházás újabb lehetőség a debreceni agglomeráció számára a gazdasági potenciál erősítésére.

Galéria

Debrecenberuházásvasútebes

Szóljon hozzá!

Hirdetés