Megszüntetik a papíralapú utazási utalványt
Megszűnik a papíralapú utazási utalvány július 1-től, ettől a naptól ügyfélkapun keresztül lehet az igényeket benyújtani. Több települési oldalon is írnak erről.
Fél év csúszást követően 2022. július 1-jétől a háziorvos (vagy az arra korábban jogosult más orvos) nem állíthat ki papír alapú „Utazási utalvány”-t (ez a jelenleg használt, sárga színű, 6 ablakos, sorszámozott nyomtatvány).
A biztosított személyek részére az egészségbiztosító utazási költségtérítést fizet abban az esetben, ha például járóbeteg-szakellátást vesznek igénybe, vagy ha fekvőbeteg-gyógyintézetbe kell utazniuk. Július elsejétől új utazási költségtérítési rendszer lép életbe. Ennek lényeges eleme, hogy a betegnek nem kell előzetesen a háziorvosától, beutaló orvostól semmilyen nyomtatványt, igazolást kérnie ahhoz, hogy az utazási költségét el tudja számolni.
Az utazási költségtérítési rendszer átalakításának legfontosabb elemei:
- „Utazási utalvány” elnevezésű nyomtatvány megszüntetése
- nem papír alapon kell kiállítani az „Utazási utalvány”-t, hanem az ambuláns lap/zárójelentés kitöltésekor
- elektronikus ügyintézés a biztosított oldalán
- menetjegy-csatolási kötelezettség eltörlése
Július 1-től a biztosítottnak nem kell előzetesen a háziorvosától, beutaló orvosától semmilyen nyomtatványt, igazolást kérnie ahhoz, hogy az utazási költségét el tudja számolni. A megjelenéseket az egészségügyi szakellátás igénybevételekor fogják igazolni egy erre a célra létrehozott, a NEAK által üzemeltetett informatikai rendszerben (ELUKER). Használatakor kiemelten fontos lesz az orvos és a biztosított közötti együttműködés (az orvos kérdezzen rá, a biztosított pedig jelezze, ha utazási költségtérítést kíván igénybe venni). Adatok orvos általi rögzítése utólagosan csak üzemzavar esetén történhet.
A rendszer július 1. napjától lép életbe, így június 30-ig még hagyományos, papír alapú „Utazási utalvány”-on kell igazolni a beteg megjelenését az egészségügyi szolgáltatónál.
2022-től az utazási költségtérítés iránti kérelmet a biztosítottaknak be lehet nyújtani – ügyfélkapus hozzáféréssel – elektronikus úton is. Az elektronikus ügyintézés révén a biztosítottak kényelmesen, akár otthonról is intézhetik az utazási költségtérítéssel kapcsolatos ügyeiket - írták.
Kiemelten fontos az orvos és a beteg közötti együttműködés (az orvos kérdezzen rá, a beteg pedig jelezze, ha utazási költségtérítést kíván igénybe venni). A megjelenésre vonatkozó adatokat az orvosnak kell rögzítenie, utólag ez nem pótolható, csak üzemzavar esetén.
Az utazási költségtérítés iránti igényt az ellátó orvosnak kell jelezni, de ez nem egyenlő a kérelem benyújtásával, azt külön kell igényelni egy elektronikus felületen, ügyfélkapus hozzáféréssel a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (SZÜF) – 2022. július 1-jétől – közzétett nyomtatvány használatával elektronikus úton. A kérelem beküldhető papír alapon is postán, valamint személyesen is be lehet nyújtani a kormányhivatalnál, kormányablaknál. A papír alapú kérelem letölthető a Magyar Államkincstár honlapjáról.