Hirdetés

Hableány-katasztrófa: a Viking Idun kapitánya tagadja bűnösségét

MTI | 2024. 01. 15. | 19:54:08
27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják.
Hableány-katasztrófa: a Viking Idun kapitánya tagadja bűnösségét
A Hableány felborult, majd teljesen elmerült (Fotó: MTI-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nem ismerte be bűnösségét január 15-én kezdődött büntetőperében a Viking Idun egykori kapitánya, Topal F., akit segítségnyújtás elmulasztásával vádolnak. Ez a jármű testvérhajója a Viking Sigyn nevűnek, amely 2019 májusában összeütközött a Hableány sétahajóval Budapesten; a balesetben 27-en meghaltak, egy dél-koreai utast pedig továbbra is eltűntként tartanak nyilván. A tragédia bekövetkeztekor a Viking Idun a Viking Sigyn közvetlen közelében haladt.

A Pesti Központi Kerületi Bíróságon tartott tárgyaláson az ukrán hajóskapitánnyal, Topal F.-fel távmeghallgatás útján lépett kapcsolatba a bíróság, mivel a férfi a hazájában zajló háború, valamint az egészségi állapota miatt nem tud Budapestre utazni.

Tavaly, a júniusi előkészítő ülésen az ügyészség azt az indítványt tette, hogy a terheltet ítéljék felfüggesztett fogházbüntetésre, illetve tiltsák el a vízi járművek vezetésétől, de ő ezt nem fogadta el. A büntetőper eredetileg októberben kezdődött volna, de akkor a bíróság technikai okok miatt nem tudott távoli kapcsolatot létesíteni a vádlottal. Topal F.-et 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják. Az ügyészség szerint a Viking Sigynhez hasonló méretű, 135 méter hosszú és csaknem 12 méter széles Viking Idun a testvérhajója mögött haladt, amikor mindkét jármű megközelítette a Margit hidat.

Vallomása szerint a vádlott érzékelte, hogy a Viking Sigyn jelentősen lassít, ezért a másik kapitánnyal folytatott egyeztetés után előzni kezdte. Mivel a nagyméretű hajók nem férnek el mindegyik híd alatt, a fedélzet tetején található kormányállásuk behúzható, ilyenkor viszont jelentősen csökken a kormányos látóterülete.

Topal F. szerint a tragédia estéjén a hatalmas mennyiségű csapadék és az erős szél miatt amúgy is rosszak voltak a tájékozódási feltételek, amit tetézve a radarképek is annyira elmosódtak az időjárás miatt, hogy nem lehetett pontos képet alkotni a hajók környezetéről. Korábban tett, majd hétfőn ismertetett vallomása szerint a vádlott nem érzékelte, hogy a Viking Sigyn összeütközött a Margit híd alatt a lényegesen kisebb Hableánnyal, amelyet orrával maga alá fordított, majd a dél-koreai turistákat szállító sétahajó másodperceken belül elsüllyedt. Topal F. azt állította: az ő hajóján nem érzékelte a személyzet a Hableány elmerülését, vagy hogy emberek kerültek volna a vízbe, ahogy azt sem, hogy a Viking Sigyn mentőcsónakokat bocsátott le a túlélők mentésére. Utóbbit azzal indokolta, hogy előzés közben már takarásba került, így nem láthatták a testvérhajó másik oldalát.

Topal F. azt mondta, már csak akkor értesült a tragédiáról, amikor később délebbre kikötöttek a Viking Idunnal. Ezt megelőzően, a Margit hídtól északra tett fordulójuk után újra elhaladtak a Viking Sigyn mellett, de állítása szerint akkor sem látták, hogy baj van.

A vádlott arról is beszámolt, hogy miután a közelben lévő számos kisebb hajó személyzete érzékelte a történteket, mindenki egyszerre, magyarul kezdett beszélni a rádión, így káosz alakult ki a rádióforgalmazásban, miközben egyszer sem hangzott el németül – a hivatalos dunai hajózási nyelven – az úgynevezett "mayday" jelzés, amely minden, a közelben tartózkodó hajóst kötelez arra, hogy segítséget nyújtson. Topal F. szerint a történtek után nem volt helyszíni bizonyítás, amely alátámaszthatná, hogy a Viking Idun személyzete nem érzékelhette testvérhajója ütközését a Hableánnyal. Védekezésének egy másik elemében a vádlott arra is hivatkozott, hogy kapitányként elsősorban a saját hajójáért, a beosztottaiért és az utasaiért tartozik felelősséggel, ezért a szabályok értelmében csak olyan mentésben vehet részt, amelyben a felsoroltak közül senkit, semmit nem sodor veszélybe.

A Hableány tragédiájának okozóját, a Viking Sigyn ugyancsak ukrán kapitányát, Jurij C.-t szeptemberben vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése miatt öt és fél éves, fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a bíróság, ugyanakkor nem találták bűnösnek a másik vádpontban, a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásában.

További híreink
A Momentum indul a 2026-os választáson
A Momentum indul a 2026-os választáson
A „fideszes törzsi mentalitást” is le akarják váltani.
Orbánt nem hívták meg Trump beiktatására
Orbánt nem hívták meg Trump beiktatására
A magyar miniszterelnök egy budapesti konferencián tart előadást aznap.
Levélben búcsúzott Joe Biden
Levélben búcsúzott Joe Biden
Elköszönt az amerikaiaktól.
Hableány-katasztrófa: meg kell ismételni a büntetőpert
Hableány-katasztrófa: meg kell ismételni a büntetőpert
A szállodahajó ukrán kapitánya bűnügyi felügyeletben marad.
Magyar Péter megszavaztatta a híveit a jövőjéről
Magyar Péter megszavaztatta a híveit a jövőjéről
Ismét előrehozott választás kiírására szólított fel.
2025-ben már huszonhárman meghaltak az utakon
2025-ben már huszonhárman meghaltak az utakon
Padig még csak 15 nap telt el az évből...
Magyar ikertestvérek tűntek el nyomtalanul Skóciában
Magyar ikertestvérek tűntek el nyomtalanul Skóciában
Utoljára a folyó partján látták őket.
KSH: tartja rossz formáját az építőipar
KSH: tartja rossz formáját az építőipar
Egyelőre várni kell a fellendülésre.
Elhunyt a Kossuth-díjas színművész
Elhunyt a Kossuth-díjas színművész
Saját kérésére szűk családi körben búcsúztatják.
Horvátország a magyarok második otthona
Horvátország a magyarok második otthona
Újabb rekordévet zártak a turisták.
Facebook nélkül szinte lehetetlen érvényesülni
Facebook nélkül szinte lehetetlen érvényesülni
A legtöbb lájkot a sporthírek, a legtöbb kommentet a politikai témájú bejegyzések váltják ki.