Fokozódó tempóban a műszaki képzés fejlesztése a Debreceni Egyetemen

Szabolcsihir.hu

2020.11.29. 12:31

Fokozódó tempóban a műszaki képzés fejlesztése a Debreceni Egyetemen
A Műszaki Kar főépülete (Fotók: Unideb.hu)

A járműipari nagyberuházások új pályára terelték a mérnökképzést.

Hirdetés

Hirdetés

Folyamatosan megújuló, gyakorlatorientált képzési kínálat, bővülő céges kapcsolatok, garantált szakmai előmenetel: ezt kínálja a Debreceni Egyetem Műszaki Kara, ahol az elmúlt öt év alatt ötödével nőtt a hallgatói létszám. A karon alap-, mester- és osztatlan tanárképzési szakokon sajátíthatják el a hallgatók a klasszikus mérnöki tudományokat – hívja fel a figyelmet az Unideb.hu.

A portálnak Husi Géza dékán elmondta: alapképzésben építész-, építő- (magyar és angol nyelven), gépész-, környezet-, mechatronikai- és repülőmérnöki (hivatásos pilóta), valamint műszaki menedzser szakot kínálnak, 2020 szeptemberében elindult a járműmérnök szak is. Ez utóbbi létrejöttét a Debrecenben a meglévő – Intertanker, DKV, Schaeffler – cégek mellett az újonnan idetelepülő ipari nagyvállalatok, köztük a BMW, valamint a Debrecenben jelenlévő márkakereskedések is indokolták, hiszen egyre nagyobb szükség van a jól képzett, járműmérnök végzettségű szakemberekre. A szakon 2021-ben már légijárművek specializációra is lehet jelentkezni.

Képzések angolul

Az elmúlt években a kar vezetése elérte, hogy valamennyi műszaki alapképzési szakról legalább egy, Debrecenben tanulható mesterszakra lehessen jelentkezni. A műszaki menedzser mesterszak pedig valamennyi műszaki képzési területről vesz fel hallgatókat. A szakmai előmenetelhez azonban szükséges a doktori iskola fejlesztése, mivel a meglévőnél többfajta doktori programra lenne igény. Jelenleg is zajlik az munka, amely előkészíti a doktori képzés kiegészítését egy új, kifejezetten a Műszaki Karra épülő programmal.

Aki most felvételizik, az már bízhat abban, hogy a mesterszakot követően a kar saját doktori iskolájában folytathatja tanulmányait – emelte ki a dékán.  

A kínálat része az osztatlan tanárképzés is, amelyre nemcsak azok jelentkezhetnek, akik középiskolai oktatóként szeretnének elhelyezkedni, hiszen a már középfokú oktatásban dolgozó pedagógusok is másoddiplomát szerezhetnek.

A Műszaki Kar nemzetközi ismertségét mutatja, hogy az ott tanuló külföldi hallgatók száma csaknem 800. Az angol nyelvű alapképzésben a legnépszerűbb az országban egyedülálló mechatronikai mérnök, mesterképzésben pedig a műszaki menedzser szak. 
– A közeljövőben szeretnénk elindítani angol nyelven a járműmérnöki képzésünket is, ami szintén jelentős érdeklődésre tarthat számot. Emellett a járműmérnök, járműgyártás és gépjármű specializáció mellé szintén helyi kérésre indítjuk ugyancsak szeptembertől a légi jármű specializációt is – sorolta Husi Géza, rámutatva, a képzéshez biztosított a megfelelő mennyiségű és minőségű oktatási eszköz.
Arról is beszélt, hogy várakozásaik szerint a növekvő hallgatói létszám kiszolgálása érdekében a Virág utcán új szárny épül, aminek a tervezési fázisa a napokban zárul, az egyetem pedig beadhatja az építésiengedély-kérelmét. Közben az egyetemi ipari parkban a járműképzést segítendő építenek kutatócentrumot, jól felszerelt laboratóriumokkal, gyakorló- és oktatóhelyekkel.

Kitartás kíván a hallgatóktól

A gyakorlatorientált, piacképes képzést érdekében folyamatosan bővítik ipari kapcsolataikat. Ez csaknem 30 debreceni céget, a nyári gyakorlatok helyszíneit figyelembe véve pedig összességében mintegy 100 vállalatot jelent. Sokakat elijeszthet azonban a műszaki pálya választásától az az elterjedt nézet, miszerint képtelenség 7 félév alatt megszerezni a diplomát, hogy a Műszaki Karra jelentkezők harmada nem végez idejében.

– Ennek oka nem az ismeretanyag elsajátíthatatlansága, hanem az állhatatosság kérdése. Ugyanis ahhoz, hogy valaki időben megszerezze a diplomáját, folyamatos és kitartó munka szükséges. Ezért korrigálják oktatóink rendszeresen a gyakorlati feladatokat, hiszen ha félév végén folyamatos tanári ellenőrzés, javítás nélkül adja be valaki a munkáját, az mennyiségileg megvan ugyan, de ez nem garancia arra, hogy az a munka jó is lesz. Ha nem jó az alap, bizony össze fog dőlni a ház – oszlatta el a félreértést Husi Géza.

A kar munkáját az egyetem vezetésében műszaki fejlesztésért felelős rektorhelyettes támogatja Ailer Piroska személyében, aki egyben oktatója is a Műszaki Karnak. Együttműködik a kari vezetéssel a magyar és angol Hallgatói Önkormányzat, így a diákok igényeinek megfelelően lehet változtatásokat bevezetni többek között a kollégiumi, vagy akár a menzai szolgáltatásokban.
debreceni egyetemműszaki karmérnökképzés

Hirdetés

Szóljon hozzá!

Hirdetés