Bárányék és a baromfi. Szabolcsi példa Debrecenben.
A sikeres üzlet elindításának lépéseiről és a vállalkozás következő generációra történő átörökítéséről beszéltek a baromfitenyésztéssel foglalkozó Bárány család tagjai a Debreceni Egyetem Böszörményi úti campusán.
Mintegy 14 millió családi vállalkozás van az Európai Unióban, Magyarországon a vállalkozások 70 százaléka tartozik ebbe a kategóriába, amivel benne vagyunk az erős középmezőnyben. De mi is lehet a siker titka, és hogyan lehet átadni a stafétabotot a következő generációnak? Erről tartottak előadást Mellettem az utódaim címmel a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán a Master Good cégcsoport tulajdonosai: Bárány László, Ifj. Bárány László és Bárány Péter.
A Bárány család több mint 100 éve foglalkozik baromfitenyésztéssel: bár a szocializmus alatt a cégnek évtizedekig kellett szünetelnie, mára egy 70 milliárdos vállalkozássá nőtte ki magát.
Bárány László elmondta, hogy a vállalkozásban néhány évvel ezelőtt kezdődött meg a generációváltás, a két fia már átvette a csoport egy-egy cégének irányítását, hogy átalakítsák, modernizálják a vállalkozást. Ifj. Bárány László és Bárány Péter, akik mindketten a Debreceni Egyetemen szerezték meg diplomáikat, tudatosan vezették be az újításokat, mint mondják, elengedhetetlen a világpiaci trendek követése, és az, hogy a szakmai ismereteiket folyamatosan bővítsék, ezek nélkül ugyanis lehetetlen felvenni a versenyt a konkurenciával.
Mind a kettőjüknek lehetőségük volt már a felsőfokú tanulmányaik alatt megismerkedniük közelről a vállalkozás működésével, ami szerintük az egyik legfontosabb mérföldkő volt a karrierjük során. Így azt javasolták a hallgatóknak: keressék a lehetőséget, és ha megtalálták, ragadják meg azt, mert a minél korábban megszerzett szakmai tapasztalat során akár behozhatatlan lépéselőnyre is szert tehetnek.
- Világfelmérések alapján 10 kezdő vállalkozásból 7-8 megbukik tapasztalat hiányában. Most olyan történetet ismerhettek meg a hallgatóink, amely nem csupán a fiatal közgazdászoknak, hanem a társadalom egészének is hasznos lehet, arról, hogy mi a siker kulcsa – mondta el az előadás kapcsán Nábrádi András, a GTK Gazdálkodástudományi Intézetének igazgatója.
A rendezvényre szinte zsúfolásig megtelt a kar több mint 200 férőhelyes terme, ami nem is csoda, hiszen csupán a vállalkozásfejlesztő mesterszakon jelenleg mintegy 80-100 hallgatója van a Debreceni Egyetemnek.
Ők többek között stratégiát, stratéigiamenedzsmentet, innovációmenedzsmentet, számvitelt, nemzetközi kereskedelmet, marketinget, projektmenedzsmentet, üzleti tervet tanulnak, vagyis tulajdonképpen mindent, ami egy vállalkozásfejlesztéshez kapcsolódik. A Gazdaságtudományi Kar oktatási palettájában a felsőoktatási szakképzéstől a doktorképzéssel bezárólag gyakorlatorientált a képzés, amire igen büszkék is.
– 2011-ben egy sajátos oktatási formát indítottunk el, az úgynevezett Team Academy-t. Itt a hallgatók önállóan, a saját kockázatukra hoznak létre vállalkozásokat, persze csapatokban. Ezt a vállalkozást a hallgatók 3,5 éven keresztül, egyetemi tanulmányaik mellett működtetik tutorok, illetve coach-ok vezetésével. A projekt sajátossága, hogy a valós életben, de még egyetemistaként élik meg a résztvevők mind a sikereket, mind a kudarcokat – ismertette Nábrádi András.