Hirdetés

Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása

Cívishír | 2025. 02. 11. | 16:44:15
Egy vasúti megálló megszűnik, de kettőt építenek Debrecenben.
Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
A négysávosítás projektje jelenleg az előkészítés szakaszban van (Fotó: google)
Hirdetés
Hirdetés

Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.

A vasúton minden változik

Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.

A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.

Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.

Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.

Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szerviz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.

Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.

Új út 25 kilométeren

A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.

Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.

Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.

A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.

CH

Hirdetés
További híreink
Megsérült a magyar labdarúgó-válogatott egyik kapusa
Megsérült a magyar labdarúgó-válogatott egyik kapusa
Hegyi Krisztián visszatér cívisvárosi klubjához.
Mátészalka-Debrecen: idén indulhat a tervezés
Mátészalka-Debrecen: idén indulhat a tervezés
Az előkészítési feladatok 33 hónapig tartanak majd.
Gyalogosgázolás Nagyhalászon: vádat emeltek
Gyalogosgázolás Nagyhalászon: vádat emeltek
A térfigyelő kamera rögzítette az esetet.
Nyíregyházára is ellátogat a Magyar Nemzeti Cirkusz
Nyíregyházára is ellátogat a Magyar Nemzeti Cirkusz
A társulat csak háziállatokkal lép fel a turné során.
A jégverés dolgoztatta meg leginkább a szabolcsiakat
A jégverés dolgoztatta meg leginkább a szabolcsiakat
Mozgalmas, feladatokkal bővelkedő évet zárt a igazgatóság - hangzott el Nyíregyházán.
Medencés buliban a nyíregyházi jegesmedvék
Medencés buliban a nyíregyházi jegesmedvék
Szívmelengető videó a testvérpárról.
Száj- és körömfájás: a nyíregyházi állatkert nem zár be
Száj- és körömfájás: a nyíregyházi állatkert nem zár be
A korlátozó intézkedésekről az intézmények maguk döntenek.
Majd’ 4500 forint kompenzációt kap minden borsodi!
Majd’ 4500 forint kompenzációt kap minden borsodi!
Az M30-as autópálya Szikszó és Miskolc közötti szakasza megsüllyedt.
Egykori edzőjét gyászolja a Nyíregyházi Sportcentrum
Egykori edzőjét gyászolja a Nyíregyházi Sportcentrum
Schreiber József a születésnapján hunyt le örökre a szemét.
Gyász Nyíregyházán: elhunyt Csorba Sándor
Gyász Nyíregyházán: elhunyt Csorba Sándor
A Bessenyei- és a Kölcsey Társaság egyik alapítója.
Innovatív és fenntartható nyílászárógyártás
Innovatív és fenntartható nyílászárógyártás
Kiváló minőségű műanyag és alumínium nyílászárók Hajdúböszörményben.
Mátészalka-Debrecen: idén indulhat a tervezés
Mátészalka-Debrecen: idén indulhat a tervezés
Az előkészítési feladatok 33 hónapig tartanak majd.
Két kislányt molesztált a hittanórán
Két kislányt molesztált a hittanórán
Több Hajdú-Bihar vármegyei településen teljesített egyházi szolgálatot.
Viharos széllökésekkel érkezik a hideg Szabolcsba
Viharos széllökésekkel érkezik a hideg Szabolcsba
A hegycsúcsokon már fagyos a hangulat.
Tégláson a nők a teremtés koronái
Szabó Csaba polgármester dicsérte a több fronton is kiválóan helytálló téglási hölgyeket.
Szabolcs-Szatmár-Beregben van a legtöbb beteg
Szabolcs-Szatmár-Beregben van a legtöbb beteg
Budapesten pedig a legkevesebb. Hogy is van ez?
Eltűnt egy fiú Berkeszről
Eltűnt egy fiú Berkeszről
Már a rendőrség is keresi.
Amatőrök bújócskáztak Hajdúböszörményben
Amatőrök bújócskáztak Hajdúböszörményben
A rendőrök halőrökkel és mezőőrökkel fogtak el két körözött férfit.
Erdősítés: Szabolcs az egyik nyertes
Erdősítés: Szabolcs az egyik nyertes
A kormány 310 milliárd forintot fordít az erdők megőrzésére, minőségének javítására.
Óriási dohányfogás a nyírségi portán
Óriási dohányfogás a nyírségi portán
A NAV-osok meglepték a családot.
Hirdetés