Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása
![Előbb a vasúti fejlesztés, aztán a 4-es négysávosítása](https://civishir.hu:10013/media/a57739e6-9beb-4d2e-8fa7-3a27b97e6e74.jpg?size=850)
Előbb a vasúti pálya korszerűsítése, 160-assá tétele, majd a 4-es főt 2x2 sávosítása – ez az elvégzendő feladatok sorrendje a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés gyorsításának és biztonságosabbá tételének. Minderre pedig azért van szükség, mert mindkét város gazdasága gyorsan fejlődik, az agglomerációkban újabb ipartelepek jöhetnek létre, ezzel párhuzamosan növekedhet a lakosságszám. A közlekedési feltételek javításának tervezett módjairól az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóirodája válaszolt a Cívishír kérdéseire.
A vasúton minden változik
Kezdjük a vasútfejlesztéssel, az előrébb tart, hiszen ott már a kivitelezés közbeszerzési eljárásának előkészítése zajlik. A költségekről annyit írt az ÉKM, hogy az részben uniós forrásból tervezett, mivel azonban a közbeszerzési eljárás előkészítése még zajlik, így nem lehet tudni a végösszeget. Az azonban biztos, hogy a vonalszakasz alkalmas lesz a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességre (kivéve Debrecen állomást követő ívekben, ahol csak 120-szal mehet a vonat), az állomások kialakítása megfelel majd a teherforgalom miatt bekövetkezett igényeknek, az utasforgalmat pedig az uniós előírások betartása mellett a lehető legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni. A vágányok tengelyterhelése 225 kilonewtonra növekszik.
A vasúti pálya átépítése mellett korszerűsítik a biztosítóberendezést, a távközlést, az áramellátást, a felsővezeték rendszerét, a műtárgyakat, a térvilágítást, valamint egyes magasépítészeti létesítményeket, továbbá lesznek más infrastrukturális fejlesztések is.
Kiépül az átjárhatóságot biztosító Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) két szintje. A fejlesztések pozitív hatásait az utasok saját bőrükön is megtapasztalhatják, hiszen például a személy- és Interregio (korábbi sebes-) vonatok menetideje a sebességemelésnek és a kedvezőbb menetdinamikájú FLIRT motorvonatoknak köszönhetően hét perccel rövidül, 35 percre csökken a Debrecen-Nyíregyháza szakaszon – írták. Ráadásul úgy, hogy a debreceni végállomáson felül a városban két további megállót is kiszolgálnak. A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya lehetővé teszi a járatsűrítést, a sebesvonatokon felül órás ütemezésben személyvonatok is indulhatnak Debrecen és Nyíregyháza között. Hozzátették, ezzel összességében félóránként biztosított a két vármegyeszékhely és a köztes megállók kiszolgálása. Mi több, a hivatásforgalmi időszakban (a hivatásforgalom az az utasáramlás, amely során a közösségi közlekedést igénybe vevők munkahelyükre utaznak vagy onnan elutaznak – a szerk.) a félórás ütemű közlekedés között további betétjáratok is közlekedhetnek Debrecen és Hajdúhadház viszonylatban.
Mindez nem hagyja változatlanul a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal jelenlegi állomás- és megállóhely rendszerét sem.
Debrecenen belül az eddigi egyetlen, Csapókert vasúti megállóhely megszűnik, helyette a városrészek jobb feltárása érdekében két megállóhely is épül. Ezek közül az egyik a Fényesudvar elnevezésű, Debrecen állomás kijárati íve után helyezkedik el az Ótemető utca–Huszár Gál utcán, az útátjáró kezdőponti oldalán. Míg a másik a Júliatelep elnevezésű megállóhely, a GÖCS csomópont közelében, a Szervíz út Apafa felőli oldalán kap helyet. Az új megállóhelyek is – amely Debrecen vasúti elővárosi forgalmának és a vasúti közlekedés területi lefedettségének javítását célozza – a vasútfejlesztési projektben valósulnak meg, csakúgy, mint a Hajdúhadház alsó elnevezésű új megállóhely a hajdúhadházi állomás előtt Debrecen irányában.
Az utasok biztonságának és kényelmének javítása érdekében Debrecenben az átépítéssel érintett állomásokon (Apafa állomás kivételével) és megállóhelyeken peronliftek beépítésével együtt, a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peron létesül. A lépcsőket, rámpákat és lifteket teljesen, a peronokat részben lefedik, továbbá az aluljárókat és a peronokat akadálymentesítik. A projektben érintett állomásokon és megállóhelyeken (Apafa állomás kivételével) az utasoknak nyugodt várakozási helyzetet biztosító perontetők is épülnek – tudatták.
Új út 25 kilométeren
A 4-es főút két vármegyeszékhely közötti szakaszának 2x2 sávosítását nagyon régóta tervezik, és azt követően sem került le a fejlesztési projektek sorából, hogy nemrégiben megépült az M35 és M3 görbeházai fel- és lehajtója. Ezzel autópályán is elérhető Nyíregyháza, de a távolság az 50 helyett 80 kilométer.
Vitathatatlan, a két város közötti gyors és biztonságos közúti közlekedés miatt szükség van a 4-es négysávosítására.
Ez jelenleg az előkészítés szakaszban van. Már elkészült a tanulmányterv, környezeti hatástanulmány, a projektnek megvan a környezetvédelmi engedélye. Az előkészítés második lépéseként el kell készíteni a fejlesztés engedélyezési és kiviteli tervdokumentációját, ennek elindult a közbeszerzési eljárása. Ezután kezdődhetnek a részletes tervezési feladatok, majd kezdődhet a kivitelezés. Mindez egy ilyen volumenű fejlesztés esetében még hosszú időt, akár több év is lehet – tudta meg a Cívishír a ÉKM-től. Az Építési és Közlekedési Minisztérium – ígéri – mindent megtesz, hogy az állami beruházások kivitelezése a lehető leggyorsabban el tudjon kezdődni. A 4-es főút korszerűsítésének célja a Debrecen–Nyíregyháza között, részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozása, amely megteremti a két vármegyeszékhely gazdasági övezetei között a nagy kapacitású, biztonságos közúti összeköttetést.
A fejlesztésben mintegy 35 kilométer hosszúságban – ebből 10 kilométer meglévő, 25 kilométer új nyomvonalon vezetett – nagy kapacitású, biztonságos közúti kapcsolat épül ki, tervezetten hat darab külön szintű csomóponttal és a hozzá kapcsolódó alcsomópontokkal, továbbá három kétsávos körforgalommal, valamint 19 műtárggyal. A részletes műszaki tartalmat a következő tervezési szakaszban dolgozzák ki. A jelenleg környezetvédelmi engedéllyel rendelkező nyomvonalfolyosó a további tervezés során kis mértékben még módosulhat. A végleges, pontos nyomvonal az építési engedély megszerzésével alakul majd ki. A jelenlegi szerint a 2x2 sávos út kezdőszelvénye a 354-es főút és a távlati debreceni keleti elkerülő szakasz csomópontja, Hajdúhadházat és Téglást nyugati, Újfehértót keleti irányból kerüli el, a végszelvénye a 4-es főút és az M3-as autópálya jelenlegi csomópontja. A beruházás költségei a részletes tervek birtokában becsülhetők majd meg.
CH
![Pénzváltós rablás Nyíregyházán: nincs enyhítés Pénzváltós rablás Nyíregyházán: nincs enyhítés](https://civishir.hu:10013/media/65eb09e7-8acd-4781-a683-b7c84f7c8ba7.jpg)
![Veszélyes a levegő minősége Nyíregyházán Veszélyes a levegő minősége Nyíregyházán](https://civishir.hu:10013/media/7c57c115-5563-4c44-a680-7e88c891d985.jpg)
![Jön az országos Random Mozikaland! Jön az országos Random Mozikaland!](https://civishir.hu:10013/media/9f39c5c0-bda4-4d81-9e50-32e0ea7fbbc1.jpg)
![Házasodik? Mondjon igent Nyíregyházán! Házasodik? Mondjon igent Nyíregyházán!](https://civishir.hu:10013/media/e80e35f3-73e0-407b-b8f8-5041953460fa.jpg)
![A vártnál gyorsabban emelkednek az ingatlanárak A vártnál gyorsabban emelkednek az ingatlanárak](https://civishir.hu:10013/media/52ce3e6f-68cf-44e3-b36e-187fd5623864.jpg)
![Elviszik a lomokat Nyíregyházáról Elviszik a lomokat Nyíregyházáról](https://civishir.hu:10013/media/ac8f4a65-a69d-4b32-a241-f0354d49c4ca.jpg)
![Gimnáziumi rangsor: nincs nyíregyházi a legjobb tízben Gimnáziumi rangsor: nincs nyíregyházi a legjobb tízben](https://civishir.hu:10013/media/3f8f78ea-aace-40aa-9f16-91fce4f5faf3.jpg)
![Felülvizsgálják Nyíregyháza közlekedésfejlesztési elképzeléseit Felülvizsgálják Nyíregyháza közlekedésfejlesztési elképzeléseit](https://civishir.hu:10013/media/c36d492e-5963-4a29-8ccc-48723e535f46.jpg)
![Tavaszi programdömping az Onyx Casinóban Tavaszi programdömping az Onyx Casinóban](https://civishir.hu:10013/media/142e7b97-d04a-4c4a-880d-8c88e98a18b8.jpg)
![Tornatermet építenek a nyíregyházi iskolában Tornatermet építenek a nyíregyházi iskolában](https://civishir.hu:10013/media/ebfb965b-39b5-4f7e-aca5-12ebbc8621b2.jpg)
![Palesztin kiválóság a Nyíregyházi Egyetemen Palesztin kiválóság a Nyíregyházi Egyetemen](https://civishir.hu:10013/media/9222f202-6b57-4faf-beac-560e1044a9e3.jpg)
![NYÍREGYHÁZÁRA IS MEGÉRKEZETT A ONE NYÍREGYHÁZÁRA IS MEGÉRKEZETT A ONE](https://civishir.hu:10013/media/371386d3-b9f0-405e-a8ed-fdb3b457e8b3.jpg)
![Veszélyes a levegő minősége Nyíregyházán Veszélyes a levegő minősége Nyíregyházán](https://civishir.hu:10013/media/7c57c115-5563-4c44-a680-7e88c891d985.jpg)
![Szabolcsba is megérkezett a havazás Szabolcsba is megérkezett a havazás](https://civishir.hu:10013/media/1b3613d0-ea08-4b53-b541-700ed6011bb8.jpg)
![Gyerekek fittsége: Szabolcs a lista végén Gyerekek fittsége: Szabolcs a lista végén](https://civishir.hu:10013/media/2f33c403-a3cc-4be5-984e-c4781c4bf69c.jpg)
![Emlékhellyé alakítják a református temetőt Tégláson Emlékhellyé alakítják a református temetőt Tégláson](https://civishir.hu:10013/media/16dacd51-9dd9-4354-8cc2-c41da38fb619.jpg)
![Gázolt a vonat Nyíregyházánál Gázolt a vonat Nyíregyházánál](https://civishir.hu:10013/media/36731cf6-5b70-47f4-a038-7cc8cc651509.jpg)
![Szabolcsban is tombol az influenza Szabolcsban is tombol az influenza](https://civishir.hu:10013/media/26554410-b93b-493e-b6c8-4604de3c4e2f.jpg)
![Nyíregyházára tartva 40 milliós bírságot „szedett össze” Nyíregyházára tartva 40 milliós bírságot „szedett össze”](https://civishir.hu:10013/media/0f3f4f4c-7492-4b9a-9940-378006aeeff0.jpg)
![A Dunántúlról érkezhetnek vasúti szerelvények Szabolcsba A Dunántúlról érkezhetnek vasúti szerelvények Szabolcsba](https://civishir.hu:10013/media/0af0a68a-db57-4303-98bf-62ed15e11e9c.jpg)
![A schengeni határszakaszra 4,8 milliárdot költenek A schengeni határszakaszra 4,8 milliárdot költenek](https://civishir.hu:10013/media/4d8079ec-e26c-4020-ba35-3225d37c6d51.jpg)
![Lázár: 2025 az utasok éve Lázár: 2025 az utasok éve](https://civishir.hu:10013/media/3c8c9003-19b5-401b-b029-a76852abfc90.jpg)
![Ónos esőre felkészülni! Ónos esőre felkészülni!](https://civishir.hu:10013/media/de316a60-bfe3-4694-af8f-2af83151d82a.jpg)
![Engedély nélkül indult el a Nyíregyházára tartó InterCity Engedély nélkül indult el a Nyíregyházára tartó InterCity](https://civishir.hu:10013/media/0e0b96ce-b81c-4593-be06-0ff12a47d496.jpg)
![Ismét hazánk az EU legkorruptabb országa Ismét hazánk az EU legkorruptabb országa](https://civishir.hu:10013/media/36dccfb0-4ca1-4650-86cd-5438cd4a2ee7.jpg)
![Bevásárlóturizmus: buszokat indítanak Romániába Bevásárlóturizmus: buszokat indítanak Romániába](https://civishir.hu:10013/media/00fe1054-d8c7-414c-bb9c-483e587f42ce.jpg)
![Élelmiszer-infláció: beavatkozhat a kormány Élelmiszer-infláció: beavatkozhat a kormány](https://civishir.hu:10013/media/a262019e-43eb-48e9-be44-dd55f04030c2.jpg)
![NAV: nincs teendő az adóigazolásokkal NAV: nincs teendő az adóigazolásokkal](https://civishir.hu:10013/media/9f01c03f-c911-4e62-bd38-259c824c4894.jpg)