Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Oxigén, filmkritika: Az utolsó szuszig

| 2021. 08. 07. | 15:50:00
Hogyan került ez a nő ebbe a rémes helyzetbe?
Oxigén, filmkritika: Az utolsó szuszig
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az utóbbi években, évtizedben több film is készült, amely egy helyszínen játszódik, és amelyben egy szereplő játszik (127 óra, Élve eltemetve). Az Oxigén (Oxygène, Alexandre Aja, 2021) ebbe a sorba illeszkedik, azonban a története jóval rejtélyesebb, mint az így felépített alkotásoké. A film megtalálható a Netflix kínálatában.

Az Oxigén története röviden összefoglalható: adott egy hibernációs kapszulában fekvő nő (Mélanie Laurent), aki nemcsak azt nem tudja, hogyan került oda, de azt sem, hogy mi a neve. Kijutni nem tud onnan, az ébredése után ráadásul egy mesterséges intelligencia hangja közli vele a tényt: el fog fogyni az oxigénje. A nő pedig elkezd harcolni a túlélésért.

Aki látott már egy helyszínen játszódó filmet, az tudja, óriási a kockázat abban, hogy a történet egy adott ponton unalmassá válik. Az Oxigénnel kapcsolatban azonban ez egyáltalán nem mondható el, ugyanis a rendező nagyon jó érzékkel vezeti a cselekményt, remekül adagolja az információkat, aminek köszönhetően folyamatosan fenn tudja tartani a nézői érdeklődést. Emellett ügyes húzás a részéről, hogy ismerős, science-fiction elemeket vonultat fel (a zárt kapszula például eszünkbe juttathatja akár a Mátrixot is, a mesterséges intelligencia modoros beszéde pedig a 2001: Űrodüsszeiát), ebből kifolyólag a néző úgy érezheti, tudja, milyen csavarok lesznek a filmben.

Ezeken kívül azért is működik jól az Oxigén dramaturgiája, mert a behízelgő hangon kommunikáló mesterséges intelligencia folyamatosan informálja a főhőst, és vele együtt a nézőt az oxigénszint állásáról. Alexandre Aja ezzel az egyszerű, de mégis hatásos megoldással, valamint az információadagolással nagyszerűen érzékelteti a főhősnő kiszolgáltatottságát és bezártság érzetét.

Mindezeken túl a film sarkalatos pontját Mélanie Laurent játéka adja, aki az érzelmek nagyon széles skáláján játszik a cselekmény ideje alatt. A kiszolgáltatottságon keresztül szinte az őrületen át egészen a totális egzisztenciális kiábrándulásig mindent nagyon átélhetően ad elő, a néző pedig vele együtt értetlenkedik azon, mégis hogyan került ez a nő ebbe a rémes helyzetbe.

Mindent összevetve, valahogyan így kell működnie egy thrillernek: rejtélyes, már-már misztikus, de az biztos, hogy torkon ragad és nem ereszt el. Az Oxigén garantáltan odaszögezi nézőjét a televízió képernyője elé.

Gaál Csaba

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés