Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Alábecsüljük a szűrők jelentőségét az autókban!

| 2021. 12. 09. | 17:18:00
Pedig bizony a szerepük fontosabb, mint gondolnánk
Alábecsüljük a szűrők jelentőségét az autókban!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az autóban lévő szűrőkre is igaz, hogy az ember szeret rajtuk spórolni, pedig ezek a viszonylag olcsón cserélhető elemek tényleg a pénztárcánk barátai, hiszen komoly kiadásoktól kímélhetnek meg. Jócskán alábecsült alkatrészekről van szó, hiszen akár a sebességváltó, de még a motor épsége is múlhat azon, hogy milyen a szűrőnk. Tehát a rendszeres ellenőrzés, az időnkénti olajcsere kevés az autónk boldogságához.

A különböző gyakoriságú olajcserének minden autós ismeri a jelentőségét, a motorolaj, az a kenőanyag, ami segít a motor alkatrészeinek súrlódásának csökkentésében, valamint a túlzott hő elvezetésében. Ezzel együtt az is ismert tény, hogy a motorolaj használat közben elöregedik, ezért cserére szorul bizonyos időközönként. Ez az elöregedés viszont nem az idő eljárta miatt történik, hanem a használattól, egészen pontosan az égésekből visszamaradó szennyeződés és a súrlódásból fakadó fémkopadék együttesen járul hozzá. Hogy e folyamatok közepette is használható legyen az olaj, hogy a szennyeződésektől megtisztítsa kenőanyagot, a szűrőnek kell bevetnie minden erejét. Ez is jól mutatja, hogy egy olajszűrőnek milyen jelentősége van, különösen akkor, ha rövidebb távokon, városban használjuk a kocsit, és nem holtidőben egy alföldi autópályán, hiszen ilyen körülmények között jóval hamarabb elhasználódik az olaj. Tehát a többnyire rövidebb utakra használt, 6-8 kilométeres városi távokat futó autókban érdemes 10-12 ezer kilométerenként cserélni az olajat.

Arra érdemes figyelmet fordítani, hogy észrevegyük azokat a jeleket, amik az olajszűrő meghibásodására utalnak, mivel ez nem könnyű feladat, érdemes szakértői segítséget kérni, ha bizonytalanok vagyunk. Az egyik ilyen tehát a kenőanyag megjelenése a motor alatt, miközben alapjáraton működik az autó, ennél könnyebb észlelni, ha az olajnyomás lámpa világít a műszerfalon, de az is látható, ha a szűrőház térfogata megnő. Erre utalhat a motor túlmelegedése, és bizony az is, ha megnő az olajfogyasztása az autónak. Tudnunk kell az olajszűrővel kapcsolatban, hogy nem javítható alkatrész, és hogy ezeknek a maximális élettartama 10-15 ezer kilométer közötti, azaz érdemes összekötni az olajcserével a szűrő leváltását is. Nem nagy tételről van szó, néhány ezer forintból megoldható, de a jelentősége annál nagyobb!

Nem az olajszűrő az egyetlen szinte láthatatlan, de nagy jelentőségű alkatrész az autóban, nagyon fontos feladatot lát el a levegőszűrő is, ami arról gondoskodik, hogy milyen minőségű levegő jut be a motorban található hengerekbe. Ahogy az olajszűrő esetében, itt is vannak olyan jelek, amik arra utalnak, baj van. Ezek a következőek: az autó furcsa hangokat hallat, megnövekedik a motorzaj, szokatlan hangokat ad ki. Ezzel együtt a motorteljesítmény csökkenése is okot adhat a gyanakvásra, de ha a motor indítása problémássá, nehézkessé válik, akkor is sejthetünk valamit. Amikor a kipufogónál megnő a szén-monoxid szint, akkor is gondoljunk a légszűrő meghibásodására, de a megnövekedett üzemanyag fogyasztás is jelezheti, ahogy a kipufogó gázok sötétebb színe, szürkés, fekete elszíneződése is erre utalhat. Élettartamát tekintve itt is a nagyjából 10-15 ezer kilométer az, amivel számolni érdemes. Amennyiben ezt az utat megtettük, de nem érezzük komolyan szennyezettnek a légszűrőt, akkor se kísérletezzünk vele, cseréljük le, mert ha aztán por kerül a motor égésterébe, az egész rendszer meghibásodhat, aminek a javítása nem azonos egy levegőszűrőével. Rutinosabb tulajok egyedül is hamar végeznek a cserével, de akinek nincsen komolyabb tapasztalata, azok számára is rövid idő alatt egyszerűen kivitelezhető.

Akadnak még az autóban egyéb szűrők is, amikkel nem foglalkozunk eleget. Az üzemanyagszűrő, az automata váltóban lévő olajszűrő és a beltéri szűrő is olyan elemek, amikre az előbbiek mellett még gondolnunk kell. Üzemanyagszűrőre azért van szükségünk, mert a benzinkutakon tankolt üzemanyag sajnos nem kristálytiszta, így a víz és az esetleges szilárd szennyeződések eltávolításának feladata bizony egy belső szűrőre hárul. Ez az alkatrész tehát szintén mellőzhetetlen, ezért ellenőrzése 10 ezer kilométerenként javallott, ha pedig szeretnénk az autónkat jó állapotban tudni, akkor 25-30 ezer kilométerenként érdemes cseréni, akár saját kezűleg is, némi szaktudást és nagy körültekintést igénylő feladat, de korántsem lehetetlen. Ne felejtsük, hogy a dízeles kocsikban a gázolajszűrő felel a tankban lecsapódó környezeti pára kiválasztásáért is, ez pedig télen megfagyhat, amit ha nem tudunk „lecsapolni”, cserélni kell a szűrőt. Az automata sebességváltóban történő olajcserét se hanyagoljuk, amikor pedig erre sort kerítünk, akkor a szűrő cseréjét se hanyagoljuk el.

A beltéri szűrő, ismertebb nevén a pollenszűrő lényegében azért felel, hogy az utastér levegője megfelelő minőségű legyen. Mivel ez nem csak a pollen, hanem a korom, szálló por, de bizonyos szagok kiszűrését is jelenti, láthatjuk, mennyire fontos, hogy jól működjön ez az alkatrész. Ezeket érdemes 5-10 ezer kilométerenként cserélni, ha pedig elsőre nem értjük, hogy miért, vessünk egy pillantást a kiszerelt, elfeketedett szűrőre, amit rovartetemek tarkítanak. Kopóalkatrészről van szó, így cserélni kell, javítani nem lehet. Ezt akár mi magunk is megtehetjük, speciális szaktudást nem igényel a művelet.

Források:

https://www.autoalkatreszek24.hu/jarmu-alkatresz/uzemanyagszuro.html

https://www.vezess.hu/hasznaltauto-tesztek/2018/11/19/szurok-az-autoban-olajszuro-gazolajszuro-legszuro-pollenszuro/

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés