Ne csak elöl világítson az autó!
Néhány éve jelent meg az új típusú autókon a nappali menetjelző lámpa, amely arra szolgál, hogy nappal, jó látási viszonyok között, lakott területen kívül kivilágítsák az autót a vezetők.
Előnye, hogy ezt felkapcsolni nem felejtik el, mert amint beindítják az autót, azzal együtt bekapcsol a menetjelző fény is.
Igazán dizájnosak ezek a fények, jól is mutatnak az autókon, csak akkor van baj, ha sötétedik, és még mindig ezt használjuk a sofőrök.
Hogy ez nem is olyan ritka, arra Tar Béla gépjármű szakoktató hívta fel a figyelmet, aki naponta járja autóval az utakat. Emlékeztetett rá: a KRESZ azt írja elő, hogy esti szürkület és reggeli szürkület között, korlátozott látási viszonyok mellett a tompított fényszóró és a hátsó helyzetjelző használata kötelező.
A menetjelző fény viszont csak arra szolgál, hogy az autót szemből vegyük észre.
Magyarán: egyáltalán nem elég az első fény, ha hátul semmi nem világít, mert a jármű már gyakorlatilag szürkületkor láthatatlanná válik, beleolvad a környezetbe. Sajnos, gyakran tapasztaljuk, hogy nem figyelnek oda az autósok a tompított fényszóró használatára, emiatt sok ráfutásos baleset történik.
Tar Béla elmondta, maga is tapasztalt már hasonlót az autópályán: sötétedéskor, szakadó esőben. Az előtte haladó kamiont akarta megelőzni, és utóbb derült ki, hogy a jármű mögött haladt egy autó is, amely nem használt hátsó menetjelzőt, így a rossz látási viszonyok között teljesen beleolvadt a kamionba. Az volt a szerencse, hogy a szakoktató időben kezdett előzni.
Elcsépelt közhely: látni és látszani. De ha ez sem lenne elég: simán büntethet is érte a rendőr, mert aki rossz látási viszonyok között csak a menetjelzőt használja, megszegi a KRESZ előírásait.
(Cs.K.)