Magyar foci: más motiválja a vidéki nagyvárosok szurkolóit, és más a fradistákat
A magyar élvonalbeli labdarúgó-bajnokságban szereplő csapatok szurkolóinak mérkőzéslátogatási motivációját vizsgálták a Debreceni Egyetemen. A Gazdaságtudományi Kar kutatói azt akarták feltárni, miként növelhető a nézőszám a magyar stadionokban. Eredményeik alapján elmondható, más-más okok indítják a különböző klubok nézőit arra, hogy kilátogassanak a meccsekre.
- A labdarúgás központi szereplői a nézők, hiszen ha vannak a stadionokban nézők, és lelkesen szurkolnak a csapataiknak, az nemcsak a jegybevétel miatt fontos, hanem azért is, mert jelenlétükkel, az általuk keltett hangulattal emelik a sportszolgáltatás értékét. Ilyenkor a szponzorok is szívesen fektetnek be a sportba, hiszen a fogyasztóiknak szánt üzenetük így sok helyszíni és a televízió előtt ülő nézőhöz eljuthat. A közvetítő társaságok is azokat a mérkőzéseket közvetítik a legszívesebben, amelyek iránt nagy a helyszíni érdeklődés is. A nézőközönség a merch termékek legfőbb célcsoportja, vagyis a futballból származó bevételek kiindulópontja a helyszíni néző
– ismertette Bácsné Bába Éva intézetigazgató, a GTK dékánhelyettese.
A kutatásban résztvevő másik szakember, Balogh Renátó adjunktus elmondta: az utóbbi években azt tapasztalják, hogy nincsenek tele a stadionok, ez indította őket arra, hogy megvizsgálják, miért járnak a szurkolók meccsre, és hogyan lehetne még több nézőt kicsábítani a stadionokba.
Vizsgálatuk során minden NB I-es együttest megkerestek, illetve azok közösségi média felületein fellelhető szurkolói csoportjait is. Sok klubtól kaptak segítséget, biztatták követőiket, hogy töltsék ki a Debreceni Egyetem kutatóinak kérdőívét
- mondta Balogh Renátó, aki elárulta, az is megesett, hogy egy-egy DVSC-meccsen bekéredzkedtek a vendégszektorba, és kérték az ellenfél szurkolótáborának közreműködését. Összességében több mint 1600 válaszadójuk volt, akiknek a nyolcvan százaléka főként középkorú, illetve fiatal férfi.
A vizsgálat főbb eredményeiről szólva Balogh Renátó kifejtette, hogy a válaszadó szurkolók összességét tekintve, a „belső” motiváló tényezők közül a lojalitás a csapattal, a velük való azonosulás volt a legfontosabb, ezt a közösséghez tartozás, a lokálpatriotizmus és a szórakozás követte. A „külső” motívumok közül a stadionban uralkodó jó hangulat, a létesítmény adottságai és a sport látványossága emelkedtek ki.
A DVSC és a DVTK szurkolói számára a lokálpatriotizmus a legfontosabb, míg a fradisták számára ez a legkevésbé fontos, ők a legmagasabbra a csapattal való azonosulást értékelték. Ez az eredmény szépen mutatja, hogy a nagy megyeszékhelyi csapatok követői a helyi értékeket tartják szem előtt, illetve azt is, hogy az FTC szurkolói nemcsak a főváros 9. kerületéből kerülnek ki, hanem ez a csapat történelmi hagyományok miatt is, országos követői bázissal rendelkezik
– magyarázta a professzor, aki szerint a kutatás egyértelműen megmutatta: a látványosság a legtöbb csapatnál a második legfontosabb motiváló erő abban, hogy kimenjenek a szurkolók a meccsre. A hangulat a DVTK, az Újpest, valamint az FTC szurkolóinál szerepelt még az élmezőnyben. A kisebb városok csapatainál, a Paksnál, a Mezőkövesdnél és a Kisvárdánál a szórakozási lehetőség kapott magasabb értéket, ami azt mutatja, hogy ezekben a kisebb helységekben a szórakozási paletta is szűkebb.
Bácsné Bába Éva úgy véli, eredményeiket a futballklubok hasznosíthatják, alkalmazhatják klubfilozófiájuk, stratégiájuk kialakításában. A Sportgazdasági és -menedzsment Intézet vezetője kijelentette, várják a csapatok megkeresését, ha további részletekre kíváncsiak.