Milyen típusú hajtóművek vannak?

A hajtóművek és a hajtóműves villanymotorok fontos szerepet töltenek be az ipar számos területén. A beszerzés során kiemelten figyelni kell a kialakításra, a paraméterekre, ugyanis eltérő típusok érhetőek el a piacon. A megbízható, jó minőségű termékek az ipar összes ágában felhasználhatóak.
Többféle típus közül választhatunk
Ha megnézzük a hajtómű kínálatot a Theiss Hajtástechnika oldalán, akkor láthatjuk, hogy minden ipari tevékenységhez megtalálhatjuk a megfelelőt. Kezdjük a sort a világon a legtöbbet gyártott típussal, ami nem más, mint a csigahajtómű. Az előállítási költségei a legkedvezőbbek közé tartoznak, ezért is olyan népszerűek. Rendkívül jó ár-érték arányt biztosítanak, de fontos kiemelni, hogy a csigahajtóművek hajtásrendszerének hatásfoka nagyobb áttételek használatánál jelentősen csökkenhet. Az egyszerűbb gépek vagy időszakosan működő berendezések hajtásrendszeréhez ideális választás.
A csigahajtások már egészen kicsi méretben elérhetőek, az egyik leggazdaságosabb megoldásról beszélünk. Hajtóműves villanymotorként is jól funkcionálnak. A homlokkerekes hajtóművek a következő típus, amit egyszerűbb, népies nevén egyenes kihajtású fogaskerekes hajtóműnek is szokás nevezni. Ha már nem felel meg a csigahajtómű, akkor jöhet a fogaskerekes megoldás. A homlokkerekes hatásfoka megközelíti a 99%-ot is, amit nagymértékben köszönhet a fogaskerekek kapcsolódásából adódó jó hatásfoknak.
Mindig tömör kihajtótengellyel rendelkeznek, többnyire minden gyártó igyekszik azonos, csereszabatos megoldásokra törekedni, így a régi típusú hajtásokat is hatékonyabban lehet kiváltani. A felfűzhető vagy lapos homlokkerekes hajtóművek használata már kevésbé gyakori. Hasonlítanak mind az egyenes, mind a szöghajtóművek típusaihoz. A praktikussága a felfogatásuknak köszönhető, általában a hajtóműházon egy felfogató fül kerül kialakításra, így könnyen, egyszerűen lehet rögzíteni a berendezést az elfordulás ellen.
A hatásfok sokat számít
Ott van például a csiga-homlokkerekes hajtómű, ami egy jobb hatásfokú változata a normál, olcsó csigahajtóműveknek. A legtöbb esetben nagyobb teljesítményű hajtásoknál, hajtóműves villanymotoroknál alkalmazzák.
A lényege, hogy itt egy ferde fogazású fogaskerékpár van az első fokozatnál, a második fokozatban lévő csiga-csigakerék áttétele kisebb, ezzel jelentősen növelhető a hatásfok.
Ipari kivitel is elérhető
Vannak erősített berendezések is, amelyekkel a legkeményebb feladatok is elvégezhetőek. A hajtómű célja, hogy a villanymotor relatíve magas fordulatszámát a szükségeshez lassítsa, továbbá a villanymotor kisebb kihajtó nyomatékát megfelelően felerősítse.
A hajtómű hatásfoka egy rendkívül fontos paraméter. A csigahajtóművek esetén ez már igen látványos nyomatékcsökkenést eredményez. Ennek ellenére nagyon népszerűek, mert egyszerű egy fokozatban nagy áttételt létrehozni a segítségükkel.



