Hirdetés

Szabálytalan előzés okozhatta a budapesti hajókatasztrófát

| 2019. 05. 31. | 22:48:00
Legalábbis erről ír a Magyar Hajózási Országos Szövetség. Az ügyészség letartóztatná a Viking kapitányát.
Szabálytalan előzés okozhatta a budapesti hajókatasztrófát
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A meggyanúsított hajóskapitány letartóztatását indítványozta a május 29-i dunai hajóbaleset miatt az ügyészség – tudatták május 31-i közleményükben. 

A Duna budapesti szakaszán történt vízibaleset ügyében a nyomozó hatóság előterjesztése alapján az ügyészség indítványt tett a gyanúsított letartóztatására, mivel álláspontja szerint a jelenléte csak így biztosítható az eljárásban. A kényszerintézkedésről a Fővárosi Törvényszék nyomozási bírája várhatóan június elsején dönt.

A Belügyminisztérium arról számolt be, hogy az elsüllyedt hajótestet az eddigi merülések során nem lehetett megközelíteni. Mint írták, a Margit híd magasságában elsüllyedt termes személyhajó kiemelésével kapcsolatos feladatok irányításával a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízták meg. Mintegy hatvan mérnök, hídépítő és vízügyi szakértő, magyarországi és külföldi búvárok bevonásával keresik azt a biztonságos megoldást, amellyel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult embereket a felszínre lehet emelni. A szakemberek álláspontja szerint egyedi megoldást kell találni a kitűzött célok valamelyikének eléréséhez, a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása és a vízbeli „nulla látástávolság” nem teszi lehetővé egyetlen hagyományos eljárás alkalmazását sem.

Megkezdett előzést látnak

Az utasszállító hajósok hitvallása, hogy elsődleges az utasok biztonsága – írta a Személyhajósok Szövetsége a két nappal ezelőtti dunai hajóbalesettel kapcsolatban. A mostanihoz hasonló tömegszerencsétlenség 75 éve történt legutóbb Magyarországon. A szövetség emlékeztet arra, hogy a baleset közelében tartózkodó hajók – a Halászbástya és a Hullám motoros – egy percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, és 2-2 ember életét mentették meg. Büszkék rájuk, mert tudták a kötelességüket, ha nem így tesznek, akkor ma több embert gyászolnánk – fogalmaztak.

Kitértek arra is, hogy a hajózási szabályzat tételesen meghatározza a hajók között előforduló közlekedési helyzeteket. A május 29-i baleset egy megkezdett előzés során történt. Ilyenkor az előzni szándékozó hajónak engedélyt kell kérnie az előtte haladótól, az előzést pedig biztonságos sebességgel úgy kell végrehajtania, hogy a hajók fizikai érintkezése kizárt legyen.

Naponta átlagosan 200 budapesti városnéző sétahajózáson vehetnek részt turisták, ehhez képest az utóbbi 30 évben húsznál kevesebbszer fordult elő Magyarországon, hogy egy hajó műszaki hibája miatt komolyabb kényszerintézkedésre volt szükség, hajót kellett menteni. Ez több tényező eredménye. A többnyire európai uniós szabályok megfelelőek, a hatósági ellenőrzés következetes, a hajósok képzése magas színvonalú – szögezték le.

A baleset akkor következett be, amikor a mintegy 4 kilométer hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan 70 - 30-135 méter hosszú - hajó közlekedik egyszerre az esti, éjszakai órákban.

A Magyar Hajózási Országos Szövetség kezdeményezésére a hajózási hatóság olyan biztonsági intézkedéseket léptetett hatályba két éve és módosított fél éve, amelyek jelentősen csökkenthetik a veszélyforrásokat. Így például megtiltották a nagy hosszúságú hajók megfordulását, és lényegesen intenzívebb kommunikációt követelnek meg a hajóktól a belvárosi szakaszon. A hajózási hatóság tételesen meghatározza a csoportos és egyéni mentőeszközök, egyéb felszerelések fajtáját, darabszámát, méretét, elhelyezésének módját, mindezt a hatóságok rendszeresen ellenőrzik. Hiányosság esetén a hajó üzemelését megtilthatják, ami piacvesztéshez, bírsághoz, kártérítéshez vezetne, ezért a hajósok fegyelmezetten betartják a szabályokat.

A mostani balesetben minderre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem – emelték ki –, az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között legfeljebb két perc telt el úgy, hogy a hajó előbb felborult, a mögötte haladó hajó pedig tolta az áramlással szemben, így ebben ez esetben nem lehetett intézkedni. A hajó személyzete is a baleset áldozatául esett – emlékeztet Varga Zsolt elnök és Horváth Imre főtitkár.

A második fotón a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó mentését segítő eszközt rakják le daruval a rakparton, az úszódaru közelében.

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Még mindig velünk van a covid-szindróma
Még mindig velünk van a covid-szindróma
A koronavírus-járvány öt évvel ezelőtti kitörésére emlékeztek.
Az államtitkár átütő sikerről számolt be
Az államtitkár átütő sikerről számolt be
A pályázaton 5-200 millió forintos támogatási összeget igényelhettek a vállalkozások.
Bővítik az Árfigyelőt, mert igény van rá
Bővítik az Árfigyelőt, mert igény van rá
Pénzt és időt spórolhatnak a magyar vásárlók az online árfigyelő rendszer használatával.
Már elérhető a vidéki otthonfelújítási támogatás
Már elérhető a vidéki otthonfelújítási támogatás
A kérelmet az államkincstárhoz kell benyújtani.
Folytatódik a honvédség fejlesztése
Folytatódik a honvédség fejlesztése
Új jogszabályi környezet is segíti a reagálóképesség növelését.
Nyilvánosságra hozzák a Kennedy-gyilkosság aktáit
Nyilvánosságra hozzák a Kennedy-gyilkosság aktáit
Az USA 35. elnökét Dallasban lőtték le 1963-ban.
Falusi családok és nyugdíjasok kaphatnak tüzelőt
Falusi családok és nyugdíjasok kaphatnak tüzelőt
A legtöbb igénylés a Nyírerdőhöz és az Északerdőhöz érkezett.
Bombafenyegetés: befejezték az épületek átvizsgálását
Bombafenyegetés: befejezték az épületek átvizsgálását
Robbanószert, robbantásra alkalmas eszközt kerestek.
A DK-s Nyíregyházán: az egészségügy összeomlott
A DK-s Nyíregyházán: az egészségügy összeomlott
Embertelennek nevezte, hogy egyes beteg gyermekek később kapnak csak ellátást.
Bombariadó: már az Interpolt is bevonták
Bombariadó: már az Interpolt is bevonták
Fél tizenkettőig országosan 268 oktatási intézmény kapott ilyen emailt.