Férfiak harca a rózsaszínért - egyetlen magyarral rajtol a Giro
- Valter Attila személyében egyetlen magyar indul a szombaton rajtoló 107. Giro d'Italia országúti kerékpáros körversenyen, amelynek toronymagas esélyese a szlovén Tadej Pogacar.
Sorozatban ötödik évben lesz magyar résztvevő az olasz körversenyen, a Visma-Lease a Bike 25 esztendős, mezőnyversenyben és időfutamban egyaránt magyar bajnok kerékpárosa pályafutása során negyedszer - 2020, 2021 és 2022 után - áll rajthoz. Teszi mindezt jó emlékekkel: 2021-ben három napon át viselte az összetett éllovasát illető rózsaszín és öt szakaszon keresztül a legjobb 25 éven aluli versenyzőnek járó fehér trikót. Abban az évben 14. lett összetettben, ami pályafutása legjobbja háromhetes viadalon, míg 2022-ben szökésből negyedikként ért célba egy hegyi befutós szakaszon. Idén várhatóan inkább egy jó szakaszeredmény, mintsem a minél jobb összetettbeli pozíció lebeghet Valter szeme előtt, akire azzal együtt sem feltétlenül vár minden etapon komoly feladat segítőként, hogy csapata kiemelt embere, a 21 éves belga Cian Uijtdebroeks harcban lehet a dobogóért.
Az elmúlt évekhez képest kevésbé erős a kiemelkedő összetett menők felhozatala a Girón: az április eleji baszk körversenyen megsérült Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel és a címvédő Primoz Roglic egyaránt a nyári Tour de France-t tűzte ki fő célul, így a bukás előtt sem tervezték a tavaszi háromhetesen való részvételt.
Nem úgy Tadej Pogacar (UAE), aki duplázni szeretne, azaz megkísérli megnyerni a Giro után a Tourt is. Hogy ez a sportág modern történetében nagy kihívásnak számít, jól jelzi, hogy ez legutóbb 1998-ban, az azóta elhunyt legendás olasz Marco Pantaninak sikerült. Az első nagy lépést efelé május 26-ig teheti meg a 25 esztendős szlovén kiválóság, ekkor zárul Rómában a Giro. Az előzetes esélyek alapján toronymagas esélyes a 2017-es Tour de Hongrie-n harmadik helyezett Pogacar: a sportfogadással foglalkozó egyik internetes portál mindössze 1,25-ös nyereményszorzót kínál a végső sikerére, rajta kívül egyedül Geraint Thomas (Ineos Grenadiers) diadalára van tízesnél kisebb szorzó. A rózsaszín trikót tavaly emlékezetes körülmények között, az utolsó előtti versenynap hegyi időfutamán elvesztő brit győzelme a feltett pénz nyolcszorosát éri a rajt előtt.
A 44 650 méter szintemelkedést tartalmazó, 3400 kilométeres Giro d'Italia jó eséllyel az öt hegyi befutós etapon és a két hosszú, összesen 71,8 kilométeres egyéni időfutamon dől el. Utóbbiak is kifejezetten Pogacar esélyeit növelik, akárcsak a fontosnak ígérkező hatodik szakasz, amely három, összesen közel 12 kilométer hosszú murvás szektort foglal magában.
Pogacar eddig öt háromhetes viadalon szerepelt pályafutása során és valamennyit a dobogón zárta, a 2019-es Vuelta a Espanán harmadik lett, majd a következő két évben megnyerte a Tourt, az elmúlt két kiírásban pedig másodikként zárt a francia körversenyen. A Girón először rajthoz álló szlovén sztár fantasztikusan kezdte a szezont: az éppen a murvás szakaszairól híres Strade Bianchén 81 kilométeres egyedüli szökés után nyert, majd harmadik lett a Milánó-Sanremón, négy szakaszsikert és három megkülönböztető trikót begyűjtve diadalmaskodott a katalán körversenyen, végül a Liege-Bastogne-Liege-en ismét hosszú egyedüli megindulással győzött.
Pogacar és Thomas mellett még egy Grand Tour-győztes lesz ott a szombati rajtnál Venaria Realéban: a kolumbiai Nairo Quintana (Movistar) 2014-ben megnyerte az olasz, majd két évvel később a spanyol körversenyt, esetében azonban a dobogó is meglepetésnek számítana. Ezért - Uijtdebroeks mellett - várhatóan a kolumbiai Daniel Martínez (BORA-hansgrohe), a Liege-Bastogne-Liege-en második, 2018-ban vb-ezüstérmes francia Romain Bardet (dsm-firmenich PostNL), az ausztrál Ben O'Connor (Decathlon AG2R La Mondiale), a két éve a magyar körverseny kékestetői befutóját megnyerő olasz Antonio Tiberi (Bahrain Victorious), valamint az azévi Tour de Hongrie összetettjét élen záró ír Eddie Dunbar (Jayco AlUla) lehet harcban a dobogóért.