Hirdetés
Hirdetés

Hogyan válasszunk jó ajándékot a gyermeknek?

Szabolcsihír | 2024. 07. 25. | 11:29:50
XXX
Hogyan válasszunk jó ajándékot a gyermeknek?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ha ajándékozásról van szó, akkor legtöbbször gondolkodóba esünk: minek örülne igazán? Amikor kisgyerekről van szó, még nehezebb a döntés, hiszen szeretnénk, ha valóban örömüket lelnék a csöppségek az ajándékozott tárgyban, ami legtöbb esetben játék.

A választáskor az is fontos, hogy ne csak a polcon porosodó kupacot gyarapítsuk, hanem minden szempontból hasznos játékot ajándékozzunk. Szerencsére a Liliput Játékvilág kreatív, fejlesztő, oktató játékok sokaságát kínálja, bátran válogathatunk az életkornak és nemnek megfelelő termékek között. 

Mivel játszanak a legkisebbek?

A pici babák jellemzően mindent szeretnének megfogni, megérinteni, sőt megkóstolni is. Valójában a céljuk ezzel, hogy kiderítsék, mi mindenre jó egy-egy tárgy. Milyen az anyaga, mi történik, ha összeütögetik? Milyen az íze – ehető-e? Próbálgatják, hogy egymásba illeszthető, összedugható-e a két tárgy, ezt jelenséget a szakemberek funkcióörömnek nevezik. Másrészt ezáltal tapasztalatot is gyűjtenek a tárgyakról: súly, anyag, íz, hang, szín területén. Emellett az énhatékonyság is szerepet kap, a gyermeket boldoggá teszi, hogy ő maga képes megtenni dolgokat. 

A totyogó és az óvodás játékai

Ahogy a csöppség növekszik, úgy változik a játékokhoz való viszonya is. Egyre bonyolultabb funkciók jelennek meg, később pedig a társas interakciók is szerepet kapnak. Felbukkan az alkotás öröme, közben fejlődnek a nagymozgások és a finommotorika is. Nézzük, milyen típusú játékok kötik le ebben a korban a kicsinyeket.

1-1,5 éves kor környékén már nem csak a megismerésé lesz a főszerep, ebben a korban ugyanis megjelenik az alkotás, építés, összerakás folyamata. Az építőjátékok kiváló alternatívát nyújtanak ezen funkciók fejlesztésére. Természetesen nem rögtön egy komplett kisvasút fog elkészülni, de maga a művelet itt kezdődik. 

A közös játék élménye

Jellemző, hogy az óvodáskor elején még a gyermekek külön-külön játszanak. Valójában úgy tűnik, együtt játszanak, de inkább csak egymás mellett végzik ugyanazt a tevékenységet, tehát nincs meg bennük az együtt mozgás. Az idő előrehaladtával azt vehetjük észre, hogy utánozni kezdik egymást, ez már a közös játék alapja. 

Megjelennek a szerepjátékok

Körülbelül az együtt játszással megjelenik a szerepjáték is. Tulajdonképpen a felnőtt társadalom másolásáról van szó, például a játék baba etetésére tett kísérlet, vagy a teherautóval játszó gyermek maga a sofőr. Kicsiknél a tárgyak a mérvadók, például akinél a labda van, ő a focista. 

Később viszont ez átalakul és megjelenik a szerepvállalás összetettebb formája, ahol már többen becsatlakoznak a játékba, pl. egymásnak rúgják a labdát. Ennek alapfeltétele, hogy minden résztvevő ismerje az ő szerepét, és együttműködve történjen a tevékenység. Ezzel egy időben a szabályok is képbe kerülnek, mint pl. társasjátékok, csoportos, dalos-énekes körjátékok, melyek a szociális készségeket is fejlesztik. 

A megfelelő játékok kiválasztásával hozzájárulhatunk a kreativitásuk, motorikus képességeik és szociális készségeik fejlődéséhez.

Hirdetés
Hirdetés