Új trükkel támadnak a kiberbűnözők

Új kibercsalási módszert azonosított a Magyar Nemzeti Bank (MNB), ennek során a bűnözők a jegybank nevében hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltetnek ki telefonon az ügyfelekkel, megtudakolva bankjuk nevét és e-mailes elérhetőségüket. Ezt követően immár a bank nevében jelentkezve a csalók telefonon vagy internetes kémprogramok letöltetése révén szerzik meg az érintett fogyasztók bizalmas banki azonosítóit és lopják el pénzüket – közölte az MNB az MTI-vel március 6-án, hangsúlyozva, hogy az MNB nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést az ügyfelek között.
Az MNB feljelentést tesz az újabb kibercsalók ellen és minden kommunikációs csatornán figyelmezteti a lakosságot.
A jegybank közölte: az állítólagos "felmérés" után az érintett ügyfelek egy része olyan adathalász e-mailt kapott az MNB nevében, amelynek mellékelt hivatkozását (linkjét) megnyitva a csalók számára számítógépéhez távoli hozzáférést biztosító alkalmazás (ez lehet AnyDesk vagy egyéb program is) töltődött le. Más ügyfeleket saját bankjuk nevében hívtak fel a kiberbűnözők, és – a korábban megismert csalási mintázattal azonos módon – arról értesítették, hogy gyanús tranzakciókat látnak bankszámláján.
A csalók ezekre hivatkozva és "banki segítséget" ajánlva próbálták megtudni az adott fogyasztók bizalmas banki azonosítóit, belépési jelszavait.
Felhívták a figyelmet, hogy az MNB nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést az ügyfelek között, a kiberbűnözők a jegybank nevének ismertségével élnek vissza. A kereskedelmi bankok soha, semmilyen kommunikációs csatornán (sem telefonon, sem e-mailben vagy sms-ben) nem kérik el az ügyfelek bizalmas azonosítóit és nem töltetnek le azok gépére "vírusirtó" alkalmazásokat, vagyis a valóságban kémprogramokat.
Az MNB folyamatosan tájékoztatja a nyilvánosságot honlapja Pénzügyi Navigátor oldalán, valamint a kiberpajzs.hu oldalain a kibercsalások típusairól, jellemzőiről.














