Az ukrán gabonaszállítások miatt növelik a kapacitást.
Jelenleg is tárgyalások folynak az ukránokkal, hogyan tudnák kihasználni a Fényeslitkén idén elkészült East-West Gate terminál kapacitásait – mondta Magyar Levente a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára a budapesti Kelet-Európai Intermodális Konferencián.
A kapacitás növelésére az ukrán gabonaszállítmányok miatt nagy szükség van, ezért a kormány tízmilliárdos nagyságrendű forrást biztosít a záhonyi térség vasúti fejlesztésére. Emellett tárgyalnak a kárpátaljai hatóságokkal a beregsurányi határátkelő teherjárművek előtti megnyitásáról is.
Magyar Levente közlése a „háború alapvetően rendezi át a térség logisztikai kilátásait, ez a jövőben is így marad, nem tudjuk mennyi ideig, de egyre inkább úgy látszik, hogy az ukrajnai háborúnak nem lesz egyhamar vége, (…) ezért felértékelődtek Ukrajna nyugati határai”. Hozzátette, a tengeri gabonaszállításról szóló megállapodás nagyon törékeny.
– Négy év múlva elindul az áruforgalom a trieszti magyar kikötői terminálon. Várhatóan két év múlva elkezdődhet a magyar tulajdonú terület kivitelezése, és négy év múlva elindulhat az áruforgalom. Elsőként a magyar áruk raktározására, további feldolgozására alkalmas bázis jön létre a területen, amely többféle árucsoportot is kiszolgál majd – mondta az államtitkár.
Elkészült a Via Carpatia magyar szakasza – hangzott el –, így Kassa felől Miskolcon és Debrecenen át Nagyvárad felé végi autópályán lehet áthaladni Magyarországon. Magyar Levente arról beszélt, hogy 2025-re elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése, ez a balkáni folyosó a háború miatt felértékelődött; a V4-es gyorsvasúti hálózat fejlesztésében a kormány tartja a menetrendet, a finanszírozás az uniós megállapodástól függ. Így egy évtizeden belül reális cél, hogy gyorsvasút kösse össze a visegrádi fővárosokat, valamint Bécset, ezzel pedig Magyarország bekapcsolódhatunk a nyugat-európai nagysebességű hálózatba.