Hirdetés

Hirdetés

Sűrűbben járnak a vonatok a 100-as vasúti vonalon

civishir.hu

2022.11.27. 12:10

Sűrűbben járnak a vonatok a 100-as vasúti vonalon
A kép illusztráció. (Fotó: Cívishír-archív)

December 11-től új menetrend lép életbe. Jönnek a Cívis InterRégió vonatok.

Hirdetés

Hajdú-Biharban egyértelműen a Budapest—Szolnok—Debrecen—Nyíregyháza—Záhony közötti vasúti fővonal, azaz a 100-as számú vasúti pálya a legfontosabb. Ennek több szakaszán, így Püspökladány és Debrecen között jelentős pályafejlesztések zajlottak a közlekedés magasabb komfortfokozatának megteremtése, a közlekedés biztonságának növelése érdekében. Ugyancsak célja volt a felújításnak, hogy bizonyos személyszállító szerelvények (várhatóan 2025-től) az arra kiépített és engedélyezett pályaszakaszokon 160 kilométer/óra sebességgel haladhassanak majd. A vasúttársaságot kérdeztük a december 11-től életbe lépő új menetrendről, és elmondták, az átépítés ideje alatt a menetrend mindig igazodott az aktuális munkafázisokhoz. A jelenlegi menetrendi átalakítás egy többéves, számos lépcsőből álló folyamatba illeszthető. Annak az egyik leglényegesebb pontja a Nyugati pályaudvarról Debrecenen, Nyíregyházán, Miskolcon át a Keleti pályaudvarig közlekedő Tokaj InterCity vonatok egymáshoz illeszthetősége.

Jönnek a Cívis InterRégió vonatok

A Hajdú-Bihart érintő egyik fő változás alapja az, hogy a KISS motorvonatok (emeletes személyszállító vagonok) budapesti elővárosi forgalomba állása lehetőséget ad arra, hogy munkanapokon több, alacsonypadlós FLIRT vonat közlekedjen Budapest és Debrecen között, és ezzel megvalósul az óránkénti InterRégió közlekedés. A jó részt FLIRT motorvonatokkal a Nyugati pályaudvar és Debrecen között óránként közlekedő Cívis InterRégió vonatok váltják az addig munkanapokon hagyományos szerelvényekkel kiállított, két-két óránként Budapestig vagy Ceglédig közlekedő személy- és sebesvonatokat. Az InterRégió szerelvények a Nyugati pályaudvarról 6:28-tól 22:28-ig, Debrecenből 2:30-kor, 3:30-kor, 4:30-kor, valamint 5:35-től 18:35-ig óránként indulnak. Ezek a vonatok gyorsvonati pótjegy nélkül vehetők igénybe, ezáltal a sebesvonatokhoz képest olcsóbb lesz az utazás.

Ezzel együtt a hétvégi közlekedésben számos menetrendi korlátozás megszűnik, ez a Debrecenbe és Szolnokra ingázóknak is kedvező változást jelent.

A Debrecen-Püspökladány szakaszon munkanap reggel 20, délután 30 percenként, Debrecen és Záhony között munkanapokon reggel és délután 30 percenként közlekednek majd a személyszállító szerelvények. A Nyíregyháza és Debrecen közötti sebes- és személyvonatok – néhány kivétellel – pár perccel módosított időfekvésben közlekednek, Nyíregyházáról óra 40 perckor indulnak, Debrecenbe óra 23-kor érkeznek.

Fókuszban Püspökladány

Az egyik legnagyobb személyforgalmat átvezető vasútállomás a püspökladányi. Itt lehet csatlakozni a Budapest-Záhony országos fővonalhoz a Sárrét és Bihar felől vonattal vagy busszal érkezőknek. Jelenleg a püspökladányi utasok számára az óránként felváltva közlekedő Tokaj (Kör IC-k) és Nyírség InterCity-k, a kétóránkénti sebesvonatok (Budapestre hagyományos szerelvények, hosszú menetidővel), a nemzetközi összeköttetést nyújtó EC- és IC-vonatok (Erdély felé napi négy vonatpár), valamint a sűrített hivatásforgalmi, azaz munkába járó vonatok Debrecen felé állnak rendelkezésre. A menetrendváltástól a Tokaj kör-InterCity-k – a 6 óra 18 perckor Debrecenig munkába járó vonatként közlekedő IC682-es kivételével – nem állnak meg Püspökladányban. A Nyugati pályaudvar és Debrecen között gyorsvonati pótjegy nélkül igénybe vehető új Cívis InterRégió vonatok azonban órás ütemes menetrendben közlekednek és Püspökladányban is megállnak.

A térségben eddig csak hétvégi és ünnepnapokon megjelenő, alacsonypadlós, klímás, korszerű FLIRT motorvonatok pedig minden nap közlekednek.

Ezenkívül Püspökladány állomáson minden második, a kétórás alapütemben közlekedő Nyírség és a Latorca InterCity is megáll. A perem- és csúcsidőszakokban az InterRégió vonatokat kiegészítő és sűrítő munkába járást segítő személyvonatok is közlekednek. Megmarad a nemzetközi összeköttetés az EC- és IC-vonatokkal, valamint a sűrített hivatásforgalmi közlekedés Debrecen felé. A menetrendváltozás kihat a járműállományra is – olvasható a MÁV portálunknak küldött válaszaiban. A Hajdú-Bihart érintő legfontosabb változás az, hogy Budapest és Debrecen között a tervek szerint munkanapokon 20-23 járatnál, hétvégén pedig valamennyi InterRégió vonat korszerű FLIRT, a legforgalmasabb hétvégi vonatokban pedig emeletes KISS motorvonatokból áll majd a járműszerelvény. Ezen felül a munkanap reggeli időszakban a Püspökladány-Debrecen vonalszakasz egyes személyvonatait is korszerű vagonokból állítják majd össze.

Összehangolva a buszokkal

A MÁV válaszában azt is közölte, hogy az éves menetrendváltásokat megelőzően a szakmai szervezetek bevonásával zajló egyeztetéseken alakulnak ki az egyes térségek főbb igényei. Ezenkívül az utasigények, a befejezett pályafelújítások, hálózati paraméterek, járműparkot érintő változások is hatással vannak a menetrendek kialakítására. Az új menetrendet a vasúttársaság minden év decemberében vezeti be, évközben pedig – tavasszal és ősszel – úgynevezett finomhangoláson megy keresztül a menetrend. Ezeken kívül létezik a nyári menetrend, amely főként a balatoni turisztikai célú sűrűbb közlekedésre, a fejlesztésekre, a vidéki nagyvárosokat és a Balatont összekötő közvetlen vonatokra helyezi a hangsúlyt.  

A kötöttpályás közlekedés gerinchálózati szerepének fokozatos kialakítása és a vasúti közlekedés technológiai kötöttségei miatt elsőként a vasúti menetrendet alakítják ki.

Ezt követi a rugalmasabban szervezhető közúti közlekedésé, ami ugyancsak a MÁV feladata. Debrecent és Hajdú-Bihar megyét számos távolsági autóbuszvonal szeli át, amelyek közül a legjelentősebbek a Debrecen-Tiszaújváros-Miskolc, valamint a Debrecen-Szeghalom-Békéscsaba járat. Előbbi nem érinti a Nagyállomást, utóbbi menetrendjében pedig a sarokpont a békéscsabai vonatcsatlakozás Szeged felé. Emellett Hajdúszoboszlón, Kabán és Püspökladányban néhány regionális autóbusz menetrendje módosul, hogy jobb csatlakozást biztosítsanak a vonatokhoz.

CH

MÁVNyíregyházaZáhonyDebrecen100-as vasútvonal

Hirdetés

Szóljon hozzá!

Hirdetés