Hirdetés

Beleharapni a tájba, megízlelni a világot – két keréken

Szabolcsihír | 2024. 08. 01. | 10:32:38
A nyíregyházi Deák Attila a szabadságélményről.
Beleharapni a tájba, megízlelni a világot – két keréken
Deák Attila (Fotó: Magánarchívum)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Biciklivel végigtekerni a töltéskoronán, közben megcsodálni távoli falvak templomainak tornyát, hallgatni a madarak énekét, a tücskök ciripelését, a vízparti fák lombjának susogását – semmihez sem fogható élmény. Akkor és ott megállni, ahol a kedvünk tartja – van-e ennél nagyobb szabadság? Persze, hogy nincs.

Így véli ezt a nyíregyházi Deák Attila is, aki 14 éves volt, amikor a tőle 8 és fél évvel idősebb bátyja, aki angol-testnevelés szakon végzett, rábeszélte, hogy tekerjenek el Tokajból a Velencei-tóig. Összesen 600 kilométer volt az út – az Északi-középhegységen keresztül. Ez volt élete első túrája. Volt nap, hogy 130 kilométert tettek meg. Hatalmas sikerélményként élte meg. Egy év múlva azzal állt elő a bátyja, hogy tekerjenek haza Pécsről Nyíregyházára… Sok évvel később, 2023-ban a testvérpár már közösen kezdett dolgozni a Felső-Tisza-vidék kerékpáros turizmusának kiszolgálásában.

– Később debreceni egyetemistaként szerveztem biciklitúrákat a barátaimnak a Zemplénbe – mondja az immár háromgyermekes édesapa, akinek a kerékpárral túrázás, túraszervezés mostanra az élete részévé vált.

Amikor 2012-ben a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Fejlesztési Ügynökségnél kezdett dolgozni, kitalálták, hogy indítanak egy teszttúrát a Középkori templomok útja tematikus útvonal megismertetésére. Tündértour néven hirdették. A középkori templomok útjával már akkor foglalkoztak (tudni kell: a megyében és a határhoz közel mintegy 50 középkori templom található). Nagyon jól sikerült az út: sok olyan ember, kerékpáros civil szervezet elnöke vett részt, aki segített nekem abban, hogy a megye kerékpáros dolgaiba belelássak. Attól kezdve minden évben szervezünk kerékpártúrákat.

Mitől jobb kerékpárral túrázni, mint autóval vagy busszal? 

Deák Attila szerint a hely megismerése, felfedezése, hogy „beleharapunk” a tájba, az adott vidéket megízleljük. – Gyalog túl lassú, kocsival túl gyors, mert átsuhanunk a településeken, tájakon. Az ember kényelmes, nem akar lépten-nyomon megnézni valamit, különösen akkor, ha sok a látnivaló. Az autó az, amivel nem akarsz mindenütt megállni. A kerékpározás viszont rákényszerít, hogy pihenj, és ezt az időt valamilyen látványosság megismerésével töltsd el. Sokkal jobb a lépték. Sőt, azt kell mondanom, ez a legjobb lépték. Ha valaki meg akar ismerni egy vidéket, akkor azt kerékpárral érdemes tennie – mondja.

Felvetődik a kérdés, van-e korhatár. Mikor érdemes elkezdeni biciklitúrákra járni?

– Saját családomból hozok példát. Középső gyermekünk, Villő nagycsoportos óvodás volt, bátyja, Álmos egy évvel idősebb, amikor kitaláltuk, csináljuk végig a Tokaj-Nyíregyháza távot. Addig csak a belvárosban bicikliztünk. Azt terveztük, hogy Tokajból hazafelé már vonattal jövünk, de Villő azt mondta, tekerjünk vissza. A pici gyerek 66 kilométert letekert. Onnantól kezdve vittük őket biciklitúrákra. Nem mindig bírták végig, de jöttek. Ők nagyon korán szocializálódtak ebbe, és azóta is életük szerves része, és azt hiszem, ez a titok nyitja. A gyerekben viszonylag fiatalon kialakítható a fogékonyság a kerékpározásra, amennyiben rendszeresen visszük őket túrázni. Azonban azt is érdemes látni, hogy a gyerekekben a túrázás iránt egy belső igénynek kell megjelenni, és semmit nem szabad erőltetni.

Tudni kell azonban, hogy a junior kerékpárral – épp a kerék méretei miatt – nem lehet hosszú túrákat tervezni, mert ezekkel a kis kerekeik miatt nem lehet sokat menni. Nyilván nem bírják tartani a tempót sem.

A valódi váltás felsőben indul, amikor már elég magasak a gyerekek ahhoz, hogy 28-as kerékpárt tudjanak hajtani. A túrázáshoz már ezekre a bringákra van szükség. De nagyon jól látjuk gyerektáborozások kapcsán, hogy a 3-4. osztályosok már egy 30-40 kilométeres túrát meg tudnak tenni egy nap alatt – teszi hozzá.

Az Év Kerékpárútja

Tavasszal az ország legjobb kerékpárútjának választották a Beregi kört. Erre első körben pályázni kellett, bárki beadhatott útvonaljavaslatokat.

A Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozat keretében a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozata, az Aktív Magyarország, az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Kerékpárosklub közös kiírására 2024. március 1-13. között több tucat pályázat érkezett. Ezek közül választott ki a bíráló bizottság 11-et. Az Év Kerékpárútja címet olyan útvonal nyerheti el minden évben, amely elég izgalmas ahhoz, hogy felkeltse a bringások érdeklődését. Fontos, hogy legyenek érdekes látnivalók, de az is, hogy az úttest jó minőségű és biztonságos legyen.

A pályázat célja – amint azt az aktivkalandor.hu oldalon a kiírók megfogalmazták –, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyenek ismertté, és emiatt többen üljenek biciklire, hogy aktívan fedezzék fel hazánk tájait.

2020-ban indult a kezdeményezés, abban az évben a Tisza-tó nyerte el a címet.

Áttörés

Szabolcs-Szatmár-Bereg kerékpáros turizmusában nagy áttörés volt, amikor idén tavasszal a Beregi kör elnyerte Az Év Kerékpárútja címet.

– Éreztük, hogy ez hatalmas lehetőség. A szakmai szűrő után közönségszavazással született meg az eredmény. A hatás elképzelhetetlen. Akkora sajtónyilvánosságot kapott első körben az egész, ami megfizethetetlen. Tényleg a csapból is ez folyt – meséli Attila. – Éppen úton voltunk pünkösdkor, amikor a Petőfi Rádión bemondták a hírek után, hogy a Balaton és a Tisza-tó után jó szívvel ajánlják a Beregi kört. Az Aktív Magyarország volt a program kezdeményezője, és az ő oldalainak elég jelentős – 100 ezres nagyságrendű – a követői tábora, ez eleve a célcsoport. Készült film a Beregi körről, végigtekertünk az útvonalon. Elkezdtek érdeklődni a túra iránt a biciklisek, és meg is jelentek itt, amit a szálláshelyek is visszaigazoltak. Persze az elvárások is megnövekedtek, elkezdtek kiütközni a gyermekbetegségek, amiket nagyon gyorsan kezelni kellett.

Szabadságélmény

A kerékpározásban az egészséges életmód, felfedezés mellett Deák Attila szerint a szabadság élménye a leghatalmasabb.

Ha valaki biciklitúrára szeretne indulni, és nem tudja, hogyan kezdjen hozzá, annak azt tanácsolja: vannak szervezett túrák, amelyekhez lehet csatlakozni. Sokszor nem is gondoljuk, milyen fontos, hogy az ilyen túrákon van segítség az esetleges műszaki problémák megoldására. A szervizszolgáltatás nagyfokú biztonságérzetet ad. Ahol persze ez nem okoz gondot, mert van egy ügyes kezű férfi a társaságban, akkor működik e nélkül is. Fontos a helyismeret. És persze az sem mindegy, milyen kerékpárokkal indulunk el. Amikor valaki egy városi kerékpárral vág neki egy 100 kilométeres biciklitúrának, meg fogja tapasztalni, hogy rossz döntés volt. Erre ott vannak a trekking biciklik.

A terület ismerete nélkülözhetetlen. A klasszikus kerékpárutakon nem lehet eltévedni: ilyen a Nyíregyháza-Tokaj útvonal – elindulunk az egyik végén, kikötünk a másikon. De egy túra nem abból áll, hogy én egy kerékpárutat akarok megismerni, hanem egy területet szeretnék felfedezni. Komoly túratervezés előz meg egy utat. Tudni kell, hol van infrastruktúra, hol vannak kerékpárutak, a Felső-Tiszán pedig például hol vannak aszfaltozott töltések. Ma már 400 kilométer aszfaltozott töltésről beszélünk, és nagyon sok jó minőségű, aszfaltozott kerékpárútról.

Jelenleg Záhonytól Debrecenig egybefüggő, kitáblázott kerékpáros túraútvonal van. 

Egyszerűen csak követni kell a táblákat, nem nekünk kell kitalálni, merre menjünk, mert szakemberek ezt már megtették. Az út mellett kerékpáros pihenőpont is létesült.

Kell egy jó túratervezés, tudni, mit ne hagyjak ki semmiképp, és nyilván a szolgáltatásszervezés is fontos. Odamegyek autóval, és aztán indulhatnak a körök vagy a csillagtúrák. Adott helyszínről indulok, és ugyanoda térek vissza.

A Középkori Templomok Útja Egyesület, melynek Deák Attila a titkára, motorja, 2012-2013 óta szervez kerékpártúrákat. Ma már évi 10-15 túrát hirdet az egyesület, ebben vannak egy- és többnaposak is.

Folyamatosan alkalmazkodunk a túrázók igényeihez – magyarázza. – Az évek során verbuválódott körénk egy törzsközönség, mely egyre távolabba szeretett volna túrázni: először jött Kárpátalja, Zemplén, a Cserehát, a Bükk, a Mátra, a Gömör-vidék, de aztán az a döntése született az egyesületnek, hogy mi innen nem elvinni akarjuk az embereket, hanem idehozni. A prioritás most: minél több új embert bevonzani ebbe a térségbe. Van 25-30-35 fővel, de 10 fővel futó túránk is. Előfordul, amikor azzal keresik meg az egyesületet, hogy egy csapatnak szervezzen utat, beleértve a látnivalókat, szálláslehetőséget is.

Azt mondják egyébként, hogy egyrészt a Balaton után a legjobb kerékpározható infrastruktúrával ez a régió rendelkezik. A legtöbb biztonságosan bringázható útvonal itt van, és ez ki is van táblázva, mellette egy sor kerékpárosoknak szóló szolgáltatás található meg, és egyre több, kerékpárosoknak vonzó szálláshely létesül. Másrészt az egyik legjobban szervezett régióról van szó, főleg az örökség (templomok) és az aktív turizmus kombinációjából eredően. Az egyesület az oroksegtura.hu honlappal egy nagyon fontos információs központ szerepet lát el. Ha valaki a térség látnivalóit akarja megismerni, innen fel tud készülni, annyira szakszerűen vannak megírva ezek a leírások.

Rengeteg túralehetőséget javaslunk ezen az oldalon. Nekünk vannak olyan szolgáltatásaink is, amelyeket igénybe lehet venni: például kerékpárszállító trélert, kerékpárt, e-bike-ot is tudunk kölcsönözni, ha túravezetőre van szükség, azt is tudunk biztosítani. Sokszor keresnek meg azzal, hogy csapatépítő tréninget szeretnének szervezni vagy osztálykirándulásra jönnének ide, kérnek útvonaljavaslatot, túravezetőt, biciklit – teszi hozzá.

Mennyit költ egy bringás? 

Sokat. A bringás társadalom sem egy homogén társadalom. Vannak belépők – akik nagyon ritkán túráznak, de akkor oda, arra az útra szánják a pénzt, és akkor hadd szóljon. A kerékpár nem olcsó műfaj, sokat invesztálnak bele az emberek. Egy jobb e-bike 1,5-2 millió forint. Egyre többen hoznak ilyen gépeket magukkal. Vannak azok a túrázók, akik folyamatosan mennek, akár havonta többször útra kelnek. Ők nem akarják egyszerre „elfüstölni” az éves keretet, szeretik a középkategóriát. Rossz minőségű szállást már nem keresnek. Ahol alacsony a minőség, ahol nem kielégítő a tisztaság, nem megfelelő a komfortfokozat, azt a szállást nem kérik. Magas komfortigényük van a bicikliseknek, de nem fognak többcsillagos hoteleket keresni, mert ezek drágák. Ezeknek az extra szolgáltatásait nem szívesen fizetik meg, mert nem tudják kihasználni.

A biciklis a panziókat, falusi vendéglátóhelyeket részesíti előnyben. A biciklis turista sokat költ egy évben, magas a fajlagos költsége, de nem egy túra, hanem egy szezon alatt. És van egy kategória: a nehézsúlyú” bringás, amelyik meg akarja ismerni a területet, ő nem kér semmilyen segítséget, magának megtervezi az útvonalat, nyilván érti a dolgát.

A 45-55 közötti a leggyakoribb korosztály. De nem ritka, hogy a szülők hozzák magukkal a gyerekeket. A mi túráinkon van kísérőautó, ami ad a családoknak is egy könnyebbséget, amikor a gyerek elfárad, beszáll. Ha pihent, folytatja az utat – magyarázza Attila.

A legfiatalabb túrázói a saját gyerekei voltak. Az egyik legidősebb épp ezen a közelmúltban egy 72 éves hölgy volt, aki megjelent egy városi kerékpárral a 200 kilométeres túrán.

Az volt a szerencsénk, hogy az egyik túravezetőnk e-bike-kal jött, így cseréltek. Nyilván nagyon gyorsan rájött a hölgy, hogy ez nem az lesz, amire gondolt. Viszont e-bike-kal komfortosan, kényelmesen tette meg a túrát. De meg kell mondanom, 70 pluszosokkal elég gyakran találkozunk. Sokan jönnek már e-bike-kal. A legidősebb résztvevőnk egy 77 éves volt. Egyébként rendkívül jól karbantartott emberekről beszélünk, akik mozogtak folyamatosan. Nem ritka egyáltalán a 65 év fölötti résztvevő, sőt, ez az egyik célcsoport – nyit távlatokat sokak előtt Deák Attila.

Cservenyák Katalin

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Gimnáziumi rangsor: nincs nyíregyházi a legjobb tízben
Gimnáziumi rangsor: nincs nyíregyházi a legjobb tízben
Minden eddiginél frissebb adatokon alapuló rangsor készült - írják.
Tavaszi programdömping az Onyx Casinóban
Tavaszi programdömping az Onyx Casinóban
Izgalmas programokkal várják a vendégeket Nyíregyházán.
Palesztin kiválóság a Nyíregyházi Egyetemen
Palesztin kiválóság a Nyíregyházi Egyetemen
Magyar ösztöndíjat nyert, nagykövetsége elismerésben részesítette.
NYÍREGYHÁZÁRA IS MEGÉRKEZETT A ONE
NYÍREGYHÁZÁRA IS MEGÉRKEZETT A ONE
Megújult üzlethálózattal várja új és meglévő ügyfeleit Magyarország egyik vezető távközlési szolgáltatója.
Szervdonáció: Nyíregyháza élen jár
Szervdonáció: Nyíregyháza élen jár
Már kétszáznál is több szervadományozás történt az intézményben.
Gőzerővel épül az autópálya Szabolcsban
Gőzerővel épül az autópálya Szabolcsban
Nyíregyházát és a határ mentén lévő Szatmárnémetit köti majd össze.
Három új lánglovag állt szolgálatba Szabolcsban
Három új lánglovag állt szolgálatba Szabolcsban
Egyikük 44 évesen adta erre a fejét.
Lázár: Nyíregyháza közlekedése új szintre lép
Lázár: Nyíregyháza közlekedése új szintre lép
Szabolcsi és nyíregyházi fejlesztésekről posztolt a miniszter.
Szabolcsba is megérkezett a havazás
Szabolcsba is megérkezett a havazás
Sokfelé kifehéredett a táj.
Hogy tetszett a Hold-halo?
Hogy tetszett a Hold-halo?
Jégkristályok a jelenség hátterében.
Járvány: az orvosok szerint gyógyszerhiány van
Járvány: az orvosok szerint gyógyszerhiány van
A népegészségügyi központ ennek az ellenkezőjét állítja.
Mit érdemes tudni a magyar onlinekaszinó-szabályozásról?
Mit érdemes tudni a magyar onlinekaszinó-szabályozásról?
Ismerd meg, az online kaszinójátékok szervezésére vonatkozó hazai szabályozást.
Hirdetés