A GVH-nak kétségei támadtak afelől, hogy a Lidl az alacsony árak bajnoka
![A GVH-nak kétségei támadtak afelől, hogy a Lidl az alacsony árak bajnoka](https://civishir.hu:10013/media/ed4f61bd-4ed2-48ec-b047-6f058473f939.jpg?size=850)
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárás alá vonta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt-t, mert a vállalkozás vélhetően megalapozatlan piacelsőségi állítással téveszthette meg a fogyasztókat - közölte a hatóság csütörtökön az MTI-vel.
A tájékoztatás szerint az országszerte mintegy 200 áruházat üzemeltető kiskereskedelmi vállalat a GVH által működtetett online Árfigyelőre hivatkozva, egy vélhetően önkényesen összeállított napi kosárérték alapján azt sugallta, hogy a termékkínálata általánosságban a legolcsóbb.
A versenyhivatal felidézte, hogy az áruházlánc a tavaly novembertől alkalmazott kereskedelmi kommunikációjában a "Lidl: az alacsony árak bajnoka" állítást tette közzé, ami valószínűsíthetően azt az üzenetet sugallta a fogyasztóknak, hogy termékkínálata általánosságban, minden egyes magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb.
A versenyhatóság hangsúlyozta: a piacelsőségi állítások az áruk és szolgáltatások árának, minőségi és megbízhatósági szintjének lényeges mutatójaként szolgálnak a fogyasztók számára. Ezért ilyet a GVH Versenytanácsának álláspontja és a bírósági gyakorlat értelmében csak abban az esetben lehet jogszerűen állítani, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív, az adott állítást teljeskörűen megalapozó adatokkal, amelyek ezt egyértelműen alátámasztják. A vállalkozásoknak ezért különös körültekintéssel kell eljárniuk például az árakkal kapcsolatos piacelsőségi állítások alkalmazása során.
A GVH által 2023. július 1-je óta működtetett online Árfigyelő rendszer egyik elsődleges célja, hogy 78 termékkategóriában a napi árak objektív összehasonlíthatóságával segítse a fogyasztók döntéseit, hozzájárulva ahhoz, hogy a vásárlók pénzt és időt spórolhassanak. Az Árfigyelőben napi szinten nyomon követhető fogyasztói árak önkényes, nem megalapozott, kiragadott felhasználása a kereskedelmi kommunikációban félrevezetheti a vásárlókat, illetve hátrányosan befolyásolhatja döntéseiket. Ezért a nemzeti versenyhatóság kiemelt figyelmet fordít az Árfigyelőt felhasználó kereskedelemi kommunikációs kampányokra - hívta fel a figyelmet a GVH.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul - jelezte a GVH. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, ami indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Reagált a Lidl
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Lidl Magyarország ellen a Lidl Magyarország árfigyelőre épített kampánya miatt. A hatósággal a vizsgálat lefolytatása során együttműködünk. Társaságunk álláspontja szerint jogszerűen jártunk el: kampányunkat a GVH által üzemeltetett, mindenki számára elérhető adatbázis adataira építettük, az összehasonlítás szempontjai tisztességesek, objektívek és megismerhetőek voltak. Az árfigyelő célja az, hogy a fogyasztók a kiskereskedők árait összehasonlíthassák. Ezt a célt szolgálta kampányunk is. A Lidl elsődleges célja továbbra is az, hogy kiváló ár-érték arányú termékekkel és magas szintű kiszolgálással álljon a vásárlók, a magyar családok rendelkezésére minden nap - áll a Lidl Magyarország közleményében.
![Ha nem lépnek az üzemanyag-kereskedők, beavatkozik a kormány Ha nem lépnek az üzemanyag-kereskedők, beavatkozik a kormány](https://civishir.hu:10013/media/835ee4cc-5568-4df9-bd82-fbe7759a9a08.jpg)
![Kötelező jótállás: már a napszemüvegekre is vonatkozik Kötelező jótállás: már a napszemüvegekre is vonatkozik](https://civishir.hu:10013/media/f7fb1a3e-1433-4a9d-87f6-cfbee0e22a47.jpg)
![Újabb akciótervet hirdet a magyar kormány Újabb akciótervet hirdet a magyar kormány](https://civishir.hu:10013/media/20fe37e4-5dea-4bfc-91b4-94a28aa9bb69.jpg)