Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Volt menedzser: így veri szét a Facebook a demokáciákat

| 2021. 10. 06. | 12:20:00
Frances Haugen bizottsági meghallgatáson sorolta fel az érveit.
Volt menedzser: így veri szét a Facebook a demokáciákat
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Facebook és a tulajdonában lévő platformok ártanak a gyerekeknek, és elősegítik a társadalom polarizációját az Egyesült Államokban, a cég vezetői pedig nem hajlandók változtatni, mert fontosabbnak tartják a nyereségüket a biztonsággal szemben – mondta október 5-én a szenátus kereskedelmi és fogyasztóvédelmi albizottságának meghallgatásán a vállalat korábbi termékmenedzsere, kongresszusi fellépést sürgetve. Frances Haugen kijelentette: bár a technológiai óriás tisztában van azzal, hogy egyes tizenévesek számára nyilvánvaló károkat okoz az Instagram, mégsem lép fel kellő mértékben ez ellen. A félretájékoztatásról és az online felületeken észlelet gyűlöletkeltésről azt mondta, hogy a Facebook és platformjai gyengítik a demokráciát.

A Facebook korábbi termékmenedzsere az elmúlt hetekben olyan – több tízezer oldalnyi – belső dokumentumokkal látta el az amerikai sajtót, amelyek állítása szerint bizonyítják, hogy az amerikai cég tisztában van a termékei által okozott károkkal. A távozása előtt titokban lemásolt dokumentumok alapján a The Wall Street Journal című amerikai napilap cikksorozatot is készített. 
A Facebook Haugen állításait félrevezetőnek nevezte, és hangsúlyozta: nincs bizonyíték arra a feltevésre, hogy ők lennének a társadalmi polarizáció elsődleges okai. Andy Stone, a Facebook kommunikációs igazgatója Twitter-üzenetében közölte, Haugen nem dolgozott a gyermekbiztonságon, vagy az Instagramnál, nem kutatta ezeket a kérdéseket, és a Facebooknál végzett munkája alapján nincs közvetlen ismerete a témáról.

Ki ez a nő?

Frances Haugen 2019-ben került a Facebookhoz, melynek ajánlatát azzal a feltétellel fogadta el, hogy az álhírek ellen küzdhet majd a cégnél – ír a témáról bővebben a Telex. Haugen azt mondta, egy barátját az interneten terjedő összeesküvés-elméletek miatt veszítette el, emiatt pedig pontosan tudta, hogy életbevágóan fontos lehet, hogy a Facebookon található információk megfelelő minőségűek legyenek. A munkája során a választásokat fenyegető kockázatokkal foglalkozott, beleértve ebbe az álhíreket is, a 2020-as választások után azonban a cég lényegében leépítette ezt a szárnyat, mondván, sikerült balhé nélkül átvészelniük az időszakot – hogy ez elhamarkodott döntés volt, azt jól mutatja, hogy pár hónappal később Trump hívei megostromolták a Capitoliumot. Haugen ezen a ponton jött rá arra, hogy a Facebook egyszerűen nem hajlandó megtenni azokat a lépéseket, amelyekkel el lehetne kerülni azt, hogy a platformjuk veszélyes legyen – olvasható a cikkben. Ha az ember végigpörgeti a saját hírfolyamát, lehet, hogy csak száz poszttal találkozik szembe, az algoritmus azonban ezeket több ezer lehetőség közül választja ki. 

Azt, hogy mit látunk, leginkább az határozza meg, hogy a múltban mit néztünk, de emellett az algoritmus úgy próbál optimalizálni, hogy a lehető legtöbb interakciót érje el. Azt pedig Haugen szerint a Facebook saját kutatásai is bizonyítják, hogy a gyűlöletkeltő, megosztó, felháborító tartalmakkal sokkal könnyebb interakciókat generálni. Ha megpróbálnák biztonságosabbá tenni az algoritmust, az emberek kevesebb időt töltenének az oldalon, kevesebbet kattintanának reklámokra, így kevesebb pénzt is termelnének a Facebooknak.

A szivárogtató, írja a Telex, elmondta: nem gondolja, hogy a Facebooknál bárki is eredendően gonosz lenne, egyszerűen csak több pénz folyik be a kasszába, ha az emberek több tartalmat fogyasztanak, ezt pedig a megosztó tartalmakkal a legkönnyebb elérni – minél több a düh bennük, annál több lesz az interakció. Haugen azt is kiemelte, hogy több európai párt is nemtetszését fejezte ki az algoritmus változtatása miatt, emiatt ugyanis akarva-akaratlan extrémebb politikai állásokba kormányozták magukat. Vagyis gyakorlatilag teljes országok működésére is hatással volt az, hogy a Facebookon a szélsőségesebb tartalmakkal lehet bevonzani az embereket.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés